STATSRÅD PÅ TUR: Tora Aasland (til høyre) liker Tyskland bedre enn studentene gjør. Her sammen med den tyske forskning- og høyere utdanningsministeren Annette Schavan og den norske ambassadøren ved åpningen av Fritjof Nansen-utstillingen i Berlin 12. mai.

– Dra til Tyskland

Tora Aasland synes det er nok norske studenter i engelskspråklige land, og vil ha flere til Tyskland for å lære språk og kultur.

– Det er utrolig viktig at studentene reiser på utveksling, og spesielt til Tyskland, sa statsråden for forskning og høyere utdanning da hun for første gang besøkte Berlin i offisielt oppdrag i forrige uke.

Til tross for at Tyskland er et av Norges viktigste samarbeidsland, har antallet studenter som utveksler til landet holdt seg på et stabilt lavt nivå de siste fem årene. I snitt har 234 norske studenter per år reist til landet. Samtidig utvekslet 982 tyske studenter til Norge i 2010, en økning på 48 prosent siden 2005.

Dette er tall som bekymrer Aasland.

– Da jeg besøkte studenter ved Humboldt i Berlin og i Potsdam, var det mange av de som snakket flytende skandinavisk, og som var veldig interessert i Norge og norsk kultur. Men mange flere norske studenter enn i dag bør også reise den andre veien, sier hun.

Men helst ut av Europa

Det utløste stor debatt i fjor sommer da statsråden uttalte at hun ønsket norske studenter til utlandet og til distriktene. I tillegg til å få flere til Tyskland, vil hun nå ideelt sett ha studentene helt ut av Europa.

– Flere studenter bør reise til kommende økonomier som Latin-Amerika, India og Russland, for ikke å snakke om Brasil. Dette er viktige land for oss, sier Aasland.

Trenger mer enn engelsk

Hovedvekten av norske studenter i utlandet befinner seg nå ved universiteter i Storbritannia, Australia og USA. Men Aasland mener det er prekært at studentene må lære seg andre språk enn bare engelsk.

– Norge er et lite land som er avhengig av landene rundt oss. Derfor trenger vi flere med språkkunnskaper, men også med kunnskaper om kultur og fag i disse landene. Det er også viktig for studentenes jobbmuligheter, sier hun.

Rektorstøtte

Statsråden får støtte av rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen.

Ikke bare uttrykker Ottersen bekymring over at den engelske dominansen i akademia har blitt for stor, han mener også at manglende fremmedspråkkunnskap blant nordmenn kan bidra til å redusere Norges evne til å konkurrere internasjonalt. Han vil derfor at universitetet går aktivt inn for å sørge for at flere kommende studenter velger å studere språk i kombinasjon med andre fag.

– Vi må prøve å påvirke studentenes profil i større grad enn det vi har gjort. I det siste har vi fokusert veldig på læreryrket og realfagene, men har kanskje glemt språkfagene, sier Ottersen.

I likhet med statsråd Tora Aasland mener Ottersen at det tyske språket er spesielt viktig.

– Tysk er et av de viktigste og kulturberikende språkene, etter min mening. Men beklageligvis har det vært for lite trykk på det. Engelsk har fått dominere for mye.