UiO-quizere nest best likevel

Etter mye om og men ble UiO-laget til slutt tatt ut til NRKs nye quiz-satsing.

Universitetet i Oslos quizlag gikk i går kveld inn som nest beste lag i siste uttaksrunde til NRK-programmet QuizDan.

Dermed er de kvalifisert til å være med på rikskanalens quiz-satsing til høsten.

Quizmaster og NRK-vert Dan Børge Akerø gleder seg stort over den akadmiske seieren.

– Vi er så veldig glade og stolte på universitetets vegne. Laget var en klar favoritt, så jeg er ikke overrasket, sier han.

Med, ikke med, med igjen

Tidligere i år annonserte NRK at quizprogrammet skulle ha med lag fra alle de store akademiske institusjonene i Norge. Men under de lokale kvalifiseringsrundene i mars, fant NRK ut at deltagerene var for svake i sin trivia, og besluttet å kutte alle de akademiske lagene.

Uken etter snudde kringkastingen igjen, og inviterte de akademiske lagene til en siste kvalifiseringsrunde.

Tirsdag kveld ble det dermed holdt åpen quiz i Oslo, Bergen og Trondhjem, og i alle tre byene kvalifiserte de akademiske lagene til tv-programmet.

Stian Bernhard Syversen

– Det gikk jo kjempebra! Det var nesten så vi ble litt kjepphøye, for etter to runder var det vi som ledet over alle. Men så begynte det å bli vanskelig. Vi bomma med syv år på når matematikeren Euler levde, sier Stian Bernhard Syversen, student på lektorprogrammet ved UiO og lagquizer.

– Det var han som fant opp sudoku. Han er sikkert grisekjent i sudokukretser, men det visste altså ikke vi.

Det endte med at UiO-laget fikk 46 av 60 riktige, og ble dermed bare slått av akademikerene fra Bergen.

Kjønnskvotering

Foruten Syversen består laget av studentene Christopher August Pahle og Simen Sveen, pluss lektor ved UiO Dag Langmyhr. Også Julia Kotthaus, arkeologistudent, er på laget, men befant seg i går på utgravning på Gottland, og kunne ikke delta. Ifølge reglene må det være minst en av hvert kjønn på hvert lag.

– Det gikk bra i går, for laget ble ikke styrket av at hun var borte. Men når det kommer på tv må vi følge reglene. Da følges vi jo av hele det norske folk, sier Akerø.

Kotthaus stiller altså på laget til høsten og gjør en av de andre fire til reserve. Hvem som skal ut er ennå ikke avgjort.

– Trivia drar lite damer

Likevel er Syversen skeptisk til hvordan det vil gå i tv-finalene til høsten.

– Vi snakket litt med det ene laget som var med bare for moro i går. De hadde drevet med dette i ti år, og er jo ringrever i gamet. Det eneste vi har til felles er at vi er fra Blindern og gjorde det bra på uttaket sist. Jeg er litt skeptisk, men blir moro å se hvordan det går.

Likevel synes han det er hyggelig at kunnskapen han har kan brukes til noe.

– Å vite at hovedstaden i Mosambik er Maputo er jo ikke akkurat noe man drar damer med.

Men han ser ikke bort fra at noen minutter på tv-skjermen kan gjøre sitt for dametekket.

– Det blir kanskje litt som en kontaktannonse, ja!