POPULÆRT SOM ALDRI FØR: Handelshøyskolen BI i Oslo opplever rekordmange søkere i år, og vurderer å innføre strengere opptakskrav.

Rekordmange velger BI

Handelshøyskolen BI i Oslo har rekordmange søkere i år. Økt etterspørsel og sikker jobbfremtid er to nøkkelfaktorer.

BI i Oslo kan konstatere at rekordmange studenter søker seg til skolen. Rektor Tom Colbjørnsen er strålende fornøyd med utviklingen.

– Med stadig økende konkurranse i markedet for økonomisk administrativ utdanning er vi veldig godt fornøyd med søkertallene, sier Colbjørnsen, til Dagens Næringsliv.

Det totale antallet søkere er 10 194, og utgjør en vekst på 11,34 prosent.

Skal man dømme etter Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine prognoser, kommer veksten til å fortsette. Ifølge byrået vil etterspørselen etter arbeidskraft med kompetanse innen økonomi og administrasjon øke med om lag 100 000 personer frem mot 2030.

Etterspørsel og jobbmuligheter

Tom Colbjørnsen tror at landets ungdom vil ta den økte etterspørselen til følge.

– Unge mennesker følger godt med på trender og reagerer ofte lynraskt på markedsutviklinger, noe vi blant annet ser på at eiendomsmeglerstudiet igjen er i vinden som aldri før.

I tillegg kommer jobbmulighetene etter endt studie.

– Ni av ti BI-studenter får jobb etter endt utdannelse, og tallene bekrefter at vi leverer relevant utdanning av høy kvalitet som er etterspurt i arbeidsmarkedet, uttaler Colbjørnsen til Hegnar Kvinner.

Master øker mest

Iføgle Hegnar Kvinner er det masterstudiene som opplever størst søkervekst, med sine 15 prosent, mens bachelorstudiene følger hakk i hæl med 12,5 prosent.

Vinneren innen masterstudier er Strategic Marketing Management, som øker med nesten 40. Innenfor bachelorstudiene er det Business Administration som stikker av med seieren, med en økning på 36 prosent.

Begrenset kapasitet

Den økte veksten byr imidlertid på visse utfordringer. Til Dagens Næringsliv forteller Colbjørnsen at skolen nå vurderer å innføre strengere opptakskrav enn tidligere.

– Det er flere måter å utvide kapasiteten på, men dette tar tid. Derfor kan det bli vanskeligere å komme inn på BI akkurat i år, men vi har ennå ikke tatt noen avgjørelse på dette, sier Colbjørnsen.

Colbjørnsen peker på betydningen av god lesesalskapasitet for studiekvaliteten, og ønsker å holde denne på et tilfredsstillende nivå.

– Vi var forberedt på vekst, men det er jo ikke sånn at alle trær vokser inn i himmelen, sier Colbjørnsen.

Flere fullfører i tide

I tillegg til de høye søkertallene kan Colbjørnsen glede seg over at stadig flere fullfører studiene på normert tid. I 2007 fikk hele 14 prosent beskjed fra skolen om at de måtte finne seg noe annet å gjøre, mens antallet har blitt redusert til 9 prosent i 2010.

– Vi legger stadig større vekt på tett oppfølging og krav til studieprogresjon. Dette gir resultater ved at færre studenter faller fra og flere fullfører til normert tid, sier Colbjørsen til e24.