STIOLTE VINNERE: Studentbedriften Atech SB vant førstepremien for beste studentbedrift. Dermed får de representere Norge i EM i juni.

Gründer seg til topps

Norske studentbedrifter kan nå langt om de spiller kortene sine riktig under NM i entreprenørskap. Mange skaper sin fremtidige arbeidsplass under studietiden.

PLANER: Rolf Lervoll og resten av bedriften Sprøtt og Godt planlegger å fortsette med knekkebrødproduksjon etter konkurransen denne uken.
MILJØVENNLIG TEKNOLOGI: «Bedriften kobler sammen kjent teknologi anvendt på en ny måte for å løse et viktig miljømessig problem.» heter det i juryens begrunnelse for hvorfor Atech vinner førstepremien. Ved hjelp av denne innovasjonen kan fraktskip og oljetankere rense sitt eget lensevann.

Studentbedrifter (SB)

Et pedagogisk program som gir studenter kunnskap om bedriftsetablering gjennom et år med oppstart, drift og avvikling av egen bedrift.

Registreres i Brønnøysundregisteret.

Bedriften legges ned etter ett år. Studentene kan velge å starte opp igjen som AS.

Skal tilbys på alle høyskoler og universiteter.

– Har du noen gang prøvd å koke suppe på 0,13 buljongterning, 1/6 squash og et halvt egg? Ikke det? Nettopp.

Slik begynner presentasjonen til Hybelkokeboka SB i NM for studentbedrifter. Konseptet til Hybelkokeboka er enkelt. Det finnes et udekket marked for gjennomførbare én-porsjons-oppskrifter, mener studentene.

Resultatet? En kokebok med singel-oppskrifter. Av opplaget på 700 er 640 alt solgt. Nye markeder og muligheter kan åpenbare seg for de som spiller kortene sine rett under NM i studententreprenørskap.

Norges beste samlet

Mandag og tirsdag denne uken var 13 av Norges beste studentbedrifter samlet på Næringslivets hus i Oslo for å delta på NM for studentbedrifter.

En rekke priser ble delt ut, og vinnerne av den gjeveste prisen, Årets studentbedrift, kommer videre til EM, som går av stabelen i Madrid i juni.

På messen var studentbedrifter fra en rekke norske høyskoler representert. Høyskolene i Ålesund og Telemark var tungt representert med tre lag hver. Bedriftene satser på å selge alt fra flatbrød via sykkelutstyr til vannrensing for oljetankere.

Bare én Oslo-bedrift

BI/HiO-LAG: Kun ett lag fra Oslo deltok i NM. Sørhus Andersen SB produserer sunt knekkebrød, og håper folk skal småspise mindre søtt og fett.

I et hjørne med grønn dekor og estetisk lyssetting finner vi Sørhus Andersen SB. Bedriften er den eneste som representerer Oslo i konkurransen. De er også den eneste bedriften sammensatt på tvers av utdanningsinstitusjoner, henholdsvis Høgskolen i Oslo og BI. Mette Lilleby (BI), Wenche Hansen (HiO) Gro Helene Andersen (BI) står bak opprettelsen av firmaet som produserer knekkebrød av helkorn og frø.

– Vi håper å kunne satse på dette, og fortsette driften selv om skoleåret og emnet er over, sier de.

– Velg noe du brenner for

På messen er også fjorårets vinner av prisen Årets studentbedrift. Steffen Langerød gikk til topps med bedriften Seso SB i 2010. Deres forretningsidé gikk ut på en tjeneste for «kvalitetssikring av kundeopplevelser».

– Vi ville finne ut hvordan vi ved relativt enkle grep kunne hjelpe butikker til å bli helhetlig bedre. Vi valgte å tilby «mystery shopping», og kartlegging av ansattes trivsel på jobb. Vi fikk enormt god respons etter å ha gjennomført et pilotprosjekt først.

– Har du noen råd til studenter som vil bli gründere?

– Sats på noe dere brenner for, noe dere virkelig er interessert i. Og gjør grundige undersøkelser, test produktet på markedet før dere satser for fullt.

Kine Norheim arbeider som entreprenørskapsgartner ved Høgskolen i Ålesund. Hun mener erfaring er det viktigste studentbedrifter kan tilby.

– De fleste bedriftene legges jo ned etter at året og undervisningen er omme. Men da har studentene fått med seg mye av den tankegangen som trengs for å starte for seg selv. Det er det aller viktigste.

Glade vinnere

Atech SB ble vinnerne av Ungt Entreprenørskaps førstepris, og kan nå med rette kalle seg Norges beste studentbedrift. Bedriften er et samarbeid mellom studenter fra Produkt- og systemdesign, Økonomi og administrasjon, og eksportmarkedsføring. De har utviklet en løsning av rensing av lensevann på maritime fartøy.

– Oda Ellingsen, daglig leder i Atech SB, hva føler du nå?

– Veldig glad og fornøyd!

– Hvorfor vant dere?

– Vi har hele tida hatt tro på ideen vår. Og så har vi vært flinke til å knytte til oss fagfolk og lete etter samarbeidspartnere tidlig.

– Hvor går veien videre for dere?

– I første rekke skal vi en uke til Hong Kong for å konkurrere i PolyU Global Student Challenge. Det er en internasjonal konkurranse, og vi er de eneste i Norden som er tatt ut. Etter det må vi se hvor langt vi kan ta dette. Vi vil jo ut i verden med dette.