Store forskjeller

Mens masterstudenter på sosialantropologi håver inn toppkarakterer, må sosiologene ta til takke med store mengder C. Rektor vurderer derfor å fjerne bokstavkarakterene.

Publisert

De store karakterforskjellene mellom instituttene på det Samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) har fått ledelsen ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi til å se rødt.

– Dette viser at enkelte institutt tydeligvis ikke har tatt inn over seg hvordan den nye karakterskalaen skal brukes, med C som gjennomsnittskarakter, sier instituttleder Geir Høgsnes.

Tall hentet fra høsten 2003 og 2004, viser at kun 8 prosent av masterstudentene på sosiologi fikk A mot hele 33 prosent som fikk toppkarakter på sosialantropologi. Tilsvarende tall for C var 46 mot 19,2 prosent.

Det er hver enkelt institusjon og hvert enkelt program som har ansvaret for å bruke den nye karakterskalaen riktig. Instituttleder Aud Talle ved Sosialantropologisk institutt mener det skyldes at sosialantropologene leverer gode oppgaver.

– Det er naturlig med en viss konsentrasjon av karakterer. Vi hadde gode karakterer på hovedfagsoppgavene før innføringen av den nye karakterskalaen også, sier Talle.

– Men 33 prosent A?

– Vi har hatt en del problemer med ulike tolkninger av karaktersystemet innad på instituttet, og det har vært mange toppkarakterer de to siste semestrene. Men jeg håper dette vil endre seg når det første masterkullet uteksamineres i vår, sier Talle.

Rektor ved UiO, Arild Underdal, tror ikke de store karaktersprikene mellom instituttene bare skyldes ulike prestasjoner.

– I dette tilfellet virker ikke forskjellene i karaktersettingen umiddelbart lett å forklare som uttrykk for forskjeller i prestasjonsnivå, så vi kommer til å gå nærmere inn i denne konkrete saken, sier Underdal.

Underdal sier at UiO vil iverksette alvorlige tiltak dersom ikke forskjellene i karaktersetting blir mindre i løpet av nærmeste fremtid.

– Dersom forskjellene bunner i at karakterene brukes forskjellig, vil vi måtte vurdere å gå over til bestått/ikke bestått istedenfor karakterer, sier Underdal.