UT DØRA: Anders Rindal takker for seg i Norsk Studentorganisasjon.

Trekker seg i protest

Anders Rindal trekker seg fra sitt verv i NSO. Han mener organisasjonen er på ville veier, og får støtte fra andre studentpolitikere ved UiO.

– Norsk Studentorganisasjon (NSO) har et utrolig potensial til å være en stor og mektig interesseorganisasjon for norske studenter, men gang etter gang etter gang lar de alle muligheter til å være det fly fra seg, sier Anders Rindal, representant for Venstrealliansen i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (SP).

Anders Rindal har valgt å trekke seg i protest fra vervet sitt i landsstyret til NSO etter helgas landsmøte. Han mener landsmøtet viste at NSO, som representerer 200 000 studenter fra hele landet, ikke klarer å være en reell interesseorganisasjon for norske studenter.

Tungrodd organisasjon

Rindal er frustrert over regler, byråkrati og uendelige diskusjoner som ikke fører noen vei.

– Jeg tror det er vanskelig for ledelsen i NSO å ta ordet i de debattene de bør gjøre, og ta de grepene som trengs. De har en organisasjonsstruktur som gjør at alt skal debatteres opp og i mente, og det skal sjekkes opp mot regelverket og liknende, sier Rindal.

Rindal mener at NSO som interesseorganisasjon ikke kjemper godt nok for studentenes interesser, og at organisasjonen mangler en politisk retning.

– Jeg tror ikke de tillitsvalgte i organisasjonen har noen egentlige tanker om hva man vil med høyere utdanning. De henger seg opp i detaljer, og klarer ikke ta grep, også ender man opp med at alle andre bortsett fra NSO får bestemme hva som kommer til å skje med høyere utdanning.

Misnøye i Oslo

I studentpolitikken i Oslo er det flere som deler Anders Rindals misnøye med NSO. Magnus Nystrand, leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus, er kritisk til hvordan ting fungerer i organisasjonen.

«Hvis dagens situasjon vedvarer, så mener jeg at Studentparlamentet burde vurdere utmelding fra NSO.»

Magnus Nystrand, leder av Velferdstinget

– Budsjetteringen er altfor romslig, noe som gjør at studentenes penger sløses bort. Vi ser tydelig at noen av de pengene NSO sløser bort kunne vært brukt på studentvelferd. Hvis dagens situasjon vedvarer, så mener jeg at Studentparlamentet burde vurdere utmelding fra NSO, sier han.

Leder av SP, Aksel Braanen Sterri, sier de ikke ønsker å melde seg ut på nåværende tidspunkt. Han er imidlertid enig i Nystrands kritikk av økonomistyringen i organisasjonen.

– Det er definitivt veldig mye som bør gjøres for å slanke de byråkratiske rutinene i NSO. De har en dårlig organisasjonskultur som de har tatt med seg fra moderorganisasjonene, hvor det blir gitt veldig liten tillit til arbeidsutvalget. Dermed blir det lite spillerom ved at man alltid må kontrollere og sette sterke føringer på landsmøtet, sier Braanen Sterri.

– Utmelding er alvorlig

Avtroppende leder i NSO Anne Karine Nymoen synes Rindal har vært både viktig og dyktig for organisasjonen, og uttrykker at det er synd at han har gått til det drastiske steget å trekke seg fra landsstyret.

Hun frykter ikke at flere vil gjøre som ham. Men skulle Studentparlamentet i Oslo melde seg ut av NSO en dag, mener hun naturligvis at det ville vært svært alvorlig.

– Det ville gjøre at NSO ville mistet en viktig stemme innad, men det ville også bety at UiO-studentene mister muligheten til å være med å skape en felles nasjonal studentpolitikk, sier hun.

Nymoen mener at situasjonen ikke er like svart for NSO som kritikken fra studentpolitikerne i Oslo skulle tilsi.

– Det er veldig viktig å huske på at den organisasjonsstrukturen vi har er bestemt av medlemslagene. Ingenting er perfekt, vi gjør justeringer og endringer hele veien, og der har vi et felles ansvar både vi som jobber sentralt og medlemslagene, sier Nymoen.