MALPLASSERTE: Studentene ved Politihøgksolen i Oslo er nødt til å trene i trappeoppgangen på skolen. F.v. Andreas Adolfsen, Lise Topstad, Stine Hedlund og Pål Kraft, bachelorstudenter ved PHS i Oslo.

Politihøgskolen på bristepunktet

Politihøgskolen blir trangere og trangere, og studentene frykter at plassmangel går utover den praktiske treningen.

Politihøgskolen i Oslo

Politihøgskolen ble etablert i 1992 og fikk høgskolestatus i 2004.

Politistudentene i Oslo har det meste av sin praktiske trening i Kongssvinger og Stavern, inkludert skytetreningen.

Til sammen er det 2306 studenter tilknyttet Politihøgskolen gjennom bachelor-, master- og videreutdanning.

Opptakstall ved PHS:

2001: 240

2008: 432

2009: 552

2010: 720

Kilde: phs.no

Det har aldri vært så mange studenter ved Politihøgskolen (PHS) som det er nå. Men lokalene de har til rådighet holder ikke mål, ifølge både studentene selv og ledelsen ved skolen.

– Det er ekstremt trangt her. Lokalene er utdaterte, inneklimaet er dårlig, og kapasiteten i treningsrommet er sprengt, sier Andreas Adolfsen, Studentrådsleder ved Politihøgskolen i Oslo.

Administrasjonssjef ved PHS i Oslo, Eli Vogel Hovde, er enig i at det er knapt med plass på skolen.

– Det er en kjensgjerning at vi er trangbodde her på Majorstua. Og trangere blir det etter hvert som vi får flere studenter, sier hun

Råtten bygningsmasse

I 2010 tok PHS opp 168 flere studenter enn i 2009. På bare to år har antallet studenter som blir tatt opp til Politihøgskolen økt med 67 prosent. I tillegg tar over 1000 personer hvert år videreutdanning ved skolen.

Adolfsen mener det er dumt å øke studentantallet uten å forbedre fasilitetene, blant annet fordi det er så trangt om leseplassene.

– Det er to eller tre små lesesaler her, fordelt på mange hundre studenter, sier han.

I tillegg forteller han at den generelle bygningsmassen er gammel og elendig.

– Det lekker fra takene flere steder på skolen. Vi må av og til sette bøtter i en av treningshallene for at det ikke skal bli vått når vi trener, sier Adolfsen.

Politihøgskolen har allerede måttet sette opp brakker for å få plass til å huse alle de ansatte ved skolen.

En av ti strøk på skyteeksamen

Et av de store problemene for politistudentene er at de ikke kan drive med skytetrening på skolen. De må reise vekk fra Oslo de få ukene med våpentrening de har i løpet av utdannelsen.

– Det er ingen muligheter for å drive med skytetrening her, og det er begrensede muligheter for annen operativ trening på skolen, sier Adolfsen.

Våren 2010 strøk en av ti studenter ved PHS på eksamen i tohåndsvåpen, og en av tjue på eksamen i énhåndsvåpen. Studentene mener at mangelen på våpentrening kan skape utrygghet hos nyutdannede politifolk som havner i situasjoner hvor de må bruke våpenet sitt.

«Når man ser at så mange stryker på skyteeksamen, må noe gjøres.»

Andreas Adolfsen, Studentrådsleder ved Politihøgskolen i Oslo

– Når man ser at så mange stryker på skyteeksamen, må noe gjøres. Det burde vært tilpasset slik at man kunne skutt på skolen, sier Adolfsen.

Stine Hedlund, tredjeårsstudent ved PHS, har vært på utveksling i Finland, og forteller at politiutdanningen der er mye bedre tilrettelagt for operativ trening.

– De hadde skytebaner på skolen, hvor man fritt kunne øve på egenhånd etter å ha bestått en skytetest. I tillegg hadde de en «øvingsby» for operativ polititrening, og en glattkjøringsbane for bil, sier hun.

Geir Normann Valaker, leder for bacheloravdelingen ved PHS, er enig i at en skytebane ville vært ideelt, men mener at skolens alternative løsninger holder mål.

– Vi har gått til innkjøp av øvingsvåpen med en laserinnretning som egner seg godt til øvingsskyting i ordinære undervisningsrom, sier han.

Skylder på politikerne

Adolfsen mener at ledelsen ved skolen gjør det de kan for å tilrettelegge for studentene, men savner initiativ fra politikerne for å løse problemene.

– Fra politisk hold bare prates det, men ingen får ut fingeren. Man sier at man har verdens beste politiutdanning, men dette gjenspeiles ikke i de tilgjengelige fasilitetene vi har i dag, sier Adolfsen.

Politihøgskolen lager for tiden en utredning om hvordan de best mulig kan utnytte den eksisterende plassen på skolen, sammenlignet med mulighetene for å bygge nytt. Rapporten skal legges fram til sommeren.

Justisdepartementet ønsker ikke å kommentere saken ytterligere før rapporten kommer. De skriver i stedet i en epost at de «er opptatt av at Politihøgskolen skal ha hensiktsmessige lokaler som bidrar til å nå skolens mål».