VELGES BORT: Britiske universiteter står i fare for å bli valgt bort etter at regjeringen vedtok å øke studieavgiften. Studentene går heller rett i arbeid, eller reiser utenlands. FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Unge briter snur ryggen til universitetene

Den britiske regjeringens vedtak om å tredoble studieavgiften, har gjort avgiftsfrie Norge til et attraktivt alternativ for britiske studenter.

:Til tross for at antall søkere til høyere utdanning øker sterkt, viser nærmere undersøkelser at unge briter velger å gå ut i jobb eller å søke seg til universiteter andre steder i Europa, fremfor å ta fatt på videre studier i hjemlandet. Dette melder The Guardian.

Nyheten kommer i kjølvannet av demonstrasjonene som har pågått etter at den britiske regjeringen i desember 2010 vedtok å øke studieavgiften for britiske studenter og EU-studenter i Storbritannia.

Forslaget fikk et knapt flertall, og betyr at studieavgiften kan øke til opptil 85 000 kroner i året, noe som kan bidra til å svekke utdanningsmulighetene for mindre velstående familier.

Endringen vil tre i kraft fra og med høsten 2012, og allerede nå mener man å kunne se effekter av vedtaket.

Norge attraktivt

Den økte studieavgiften skal fungere som en kompensasjon for et kutt i universitetsbudsjettene på hele 40 prosent. Ordningen vil i utgangspunktet kunne gå i universitetenes favør – dersom studentene faktisk betaler.

Som eneste Europeiske land som nå opererer uten studieavgift for utenlandske studenter, kan Norge dermed sees som et attraktivt alternativ for britiske studenter.

Dette er en problemstilling som diskuteres ved norske utdanningsinstitusjoner.

– Universitets- og høgskolerådet vurderer blant annet om det skal iverksettes tiltak i form av samordningsmuligheter mellom landets utdanningsinstitusjoner, da det generelt forventes økt pågang fra internasjonale søkere i årene som kommer, sier leder for Seksjon for studenter og opptak ved UiO, Kristin Fossum Stene, til Universitas.

Erfaring fremfor utdannelse

En annen innvirkning på britisk ungdoms nedprioritering av studier, kan være at man ser en endring i arbeidsgiveres rekruttering, fra å tilby stillinger til nyutdannede, til å kreve at kandidatene har erfaring fra arbeidslivet, skriver The Guardian.

Dette har resultert i at bedrifter som tilbyr praksisplasser har merket massiv økning i antall søknader på sine stillinger.

En undersøkelse gjennomført på 500 bedrifter av City & Guilds, viste dessuten at 52% av de som hadde ansatt praktikanter uten formell utdannelse hadde større verdi enn personer som hadde gjennomført et høyere utdanningsløp.

Den britiske regjeringen har derfor gått inn for å opprette 100 000 nye praksisplasser.