KLEMMING PÅ HØYT NIVÅ: -- Folk vil tro jeg er pedofil. Jeg kommer til å bli tiltalt minst to ganger for dette her, sier professor Nordby og ler høyt. Fra venstre: Thea Bakke Husam, Hans J. Skjong, Aksel Braanen Sterri og Anne Helene Lund – alle statsvitenskapsstudenter. Professor i statsvitenskap, Trond Nordby, i midten.

Bryter barrierer med kos

Hele 8 av 10 bachelorstudenter har aldri snakket med en professor. Studentparlamentet ved UiO håper at kos og klem vil gjøre noe med problemet.

– Kom igjen, bli med! Du er i hvert fall ikke blekere enn meg, sier den ivrige professoren til en student når Universitas skal ta et klemmebilde.

Trond Nordby, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO), har møtt opp til fotoseanse, og vil ha med seg noen tilfeldig forbipasserende statsvitenskapsstudenter.

Lite kontakt

Studentpolitikerne ved landets tre største universiteter har gått sammen om en ny kampanje: den såkalte «Klem en professor»-dagen. Studentene oppfordres til å klemme professorer for sette fokus på manglende kontakt mellom vitenskapelig ansatte og studenter.

8 av 10 bachelorstudenter har aldri snakket med en professor på tomannshånd, ifølge en undersøkelse fra Universitetet i Oslo (UiO).

«Vi har ikke tid til å vente på at kontakten skal forbedre seg selv.»

Aksel Braanen Sterri, leder i Studentparlamentet

– Vi har ikke tid til å vente på at kontakten skal forbedre seg selv. Studentene må huke tak i en professor, klemme og stille de «dumme» spørsmålene. Klemmekampanjen vil være et effektivt bidrag til å bryte ned barrieren mellom studenter og lærere, sier Aksel Braanen Sterri, leder i Studentparlamentet ved UiO.

Ukultur

Sterri synes det er problematisk at det er manglende kontakt mellom studenter og lærere, og omtaler det som en ukultur med mange negative konsekvenser.

– Det er viktig med diskusjon, og at studentene får et mer realistisk forhold til lærerne sine. Det har mye å si for studiekvaliteten, sier han, og fremhever at det også er viktig at lærerne får et innblikk i hvordan studentene takler studiene sine.

Ifølge Sterri er det for få arenaer der professorene og studentene kan treffes, og mener sjenanse er et gjensidig hinder.

– Russeaktig kampanje

– Jeg har ikke noe spesielt forhold til denne klemmekampanjen. Den virker gymnasial, russeaktig, og litt barnslig, sier professor Nordby.

Han ser derimot ikke noe stort problem når det kommer til kontakten med studentene, særlig ikke bachelorstudentene.

– Jeg forstår ikke helt utfallet av disse undersøkelsene. Men forrige uke kom en student til meg og sa at han aldri hadde snakket med en professor før, noe jeg syntes var merkelig. Jeg snakker med alle: uteliggere, gaukere, horer, og studenter. Jeg er på fornavn med alle, sier Nordby, og oppfordrer studenter til å stille spørsmål under forelesninger og å være mer muntlig aktive.

– Enten kan vi svare, eller så kan vi det ikke. Men det at studentene stiller spørsmål, setter vi pris på. Og det er viktig, sier han.

Håper på kulturendring

Nordby er skeptisk til hvorvidt kampanjen vil føre til bedre kontakt mellom professorer og studenter.

– Poenget er at hvis kampanjen fører til noe, så er det vel og bra. Men hvis det går tilbake til de vante rutinene, så er det bare et slag i luften, hvilket er synd, men lettere sannsynlig, sier han.

Sterri og resten av medlemmene i Studentparlamentet håper at det vil skje en kulturendring.

– Vi håper at professorene får øynene opp og ser at det finnes studenter der ute som de kan prate med, også faglig. Ledelsen på alle nivåer bør også sette i gang tiltak for å åpne kontaktflatene for studenter og ansatte mer, sier Sterri.

– Tror du det er noen som føler seg ubekvem med slik nærkontakt?

– Ja, noen kan nok føle litt ubehag, men man må ønske og tørre å gjøre det. Professorene blir glade, og det er veldig få som er negative til å bli klemt, sier Sterri.

– Den som sender inn det beste bildet, får en iPad. Hvordan ser det ideelle klemmebildet ut?

– Bildet må vise skikkelig klemmeglede. Vi ser etter noe kreativt, det er bra med de som finner på noe gøy.

– Hvilke professorer er de beste å klemme på?

– De som har et godt grep er de beste å klemme. Trond Nordby var bra. Ellers hadde Raino Malnes, Willy Pedersen og Thomas Hylland Eriksen et fast grep. Morten Egeberg var en fin klemmer. Nils Christian Stenseth ser også ut til å være en fin klemmer.