Samme problem på SV

Valgbråk på teologi

Moderat gruppe er rasende og mener at de bevisst ble holdt utenfor valgprosessen på Teologisk fakultet.

Studentutvalget på Teologisk fakultet (TF) kalte inn til valgallmøte på fakultetet i mars uten å varsle Studentparlamentets sentrale valgansvarlige, Elisabeth Torkildsen, også leder for Moderat gruppe (MG). Konsekvensen var at MG ikke fikk stilt kandidatliste til denne ukas valg ved TF. Det gjorde Sosialdemokratene og Venstrealliansen.

Torkildsen kontaktet valgstyret på TF og ba dem åpne for at lister kunne stilles i etterkant. Det var ikke valgstyret villig til fordi hun ikke er student ved TF.

– Det er blitt sagt både muntlig og skriftlig at de skal orientere meg om når det holdes valgallmøte. Her har de tydelig prøvd å holde det hemmelig, sier Torkildsen.

Nye regler

Ifølge reglementet, skal fakultetets valgallmøter, der listene fremmes, kunngjøres ved fakultetet minst to uker før møtet finner sted. Valgstyret ved TF hevder det ble gjort på korrekt måte med plakater på TF.

Hvorfor så ikke deres kandidat disse?

– Det er så enkelt som at de ikke ble sett, svarer Torkildsen

Hva kan gjøres for at ikke dette gjentar seg?

– Det nye parlamentet må ta stilling til endring av reglement. Loven må bli strengere og mer presis, svarer hun.

Birgitte Wisløff Hauge, leder i studentutvalget på TF er enig.

Valg kreves utsatt

Dagen før valget ble det sendt skriftlig klage fra MG der kreves det at valget utsettes til klagen er ferdigbehandlet. og

Valget avlyses og nytt valgallmøte blir arrangert

– Vi har ikke kompetanse til å avlyse og holde nytt allmøte slik at det kan være to uker før eventuelt nytt valg, men vi skal behandle saken, sier Hauge om klagen.

Torkildsen mener eneste løsning er å holde nytt valg.

I det Universitas går i trykken var det enda ikke tatt stilling til om klagen skal taes til følge og om valget skal avlyses midt i prosessen.

Tidligere i år oppstod et tilsvarende problem på Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) da SenterStud ikke fikk levert kandidatlistene sine og dermed mistet muligheten til å bli valgt.

– Det er et stort tap for oss. Vi har kun studenter på SV. I år var vi forberedt til å stille, men fikk aldri levert listen, sier Leder i SenterStud, Marianne Trøyflath.

– Per i dag er det håpløst å komme inn i systemet. Når man setter ned store kommisjoner for å øke studentenes engasjement vil man tro at det er minst like viktig å ha et konkret system å følge, mener Trøyflath.

– SenterStud har ikke sagt i fra til oss, det er beklagelig, vi vil at flest mulig skal møte, sier valgansvarlig på SV, Ole Totland.