FLERE LESEPLASSER: BI øker kapasiteten.

Etterlengtet lesesalsløft

Fra og med neste semester øker BI antall lesesalsplasser med 35 prosent.

Lesesalsplasser på BI

BI har dette semestret 8058 heltids- og 1598 deltidsstudenter.

Har i dag 547 lesesalsplasser, noe som gir en dekningsgrad på 7 prosent, altså nesten 15 heltidsstudenter per leseplass.

Med utvidelsen av biblioteket vil det bli 737 dedikerte lesesalsplasser og en dekningsgrad på 9 prosent, eller 11 heltidsstudenter per leseplass.

– Studentene har gitt uttrykk for at det er for dårlig kapasitet, spesielt i eksamenstiden. Nå får vi en betydelig økning av kapasiteten på lesesals- og arbeidsplasser, sier Dagmar Langeggen, direktør for biblioteket på Handelshøyskolen BI.

Ved semesterstart i august vil 190 nye lesesalsplasser stå klare til bruk på BI i Nydalen. I tillegg kommer rundt 200 nye gruppearbeidsplasser som studentene vil kunne boltre seg på. Direktør Langeggen forteller at utformingen av lokalene skjer i tett dialog med studentrepresentanter både på bachelor- og masternivå. Hun mener ledelsen på BI har hatt en god dialog med studentene om hvordan antall lesesalsplasser kan økes og læringsfasilitetene kan forbedres.

Lesesalstyver

Universitas skrev i mai i fjor om at studenter på BI i Nydalen har opplevd få lesalsplasser som et problem. Rundt eksamenstidene har i tillegg flere studenter opplevd at problemet har blitt forverret av at tilreisende studenter fra andre læresteder i hovedstaden har kommet til Nydalen for å benytte lesesalsplassene på BI.

Skolen i Nydalen har forsøkt å bøte på problemet ved å åpne flere rom, deriblant auditorier, for studentene mot slutten av semestrene, uten at det har kunnet fjerne køene på lesesalen.

Høyt prioritert

Fagansvarlig i Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI Oslo (SBIO) Marte Lona, sier at flere lesesalsplasser har vært høyt prioritert av SBIO.

– Det er som kjent større pågang på leseplasser i eksamensperioden, men med utvidelsen av antall lesesalsplasser håper vi at situasjonen vil bli bedre. I år har det vært kapasitetsutfordringer på bygget og biblioteket har vært 70 prosent fullt stort sett hver dag siden skolestart i høst. Vi i SBIO-ledelsen jobber med studentvelferd, og lesesalsplasser er noe vi er opptatt av ettersom det er noe studentene synes er viktig, sier Marte Lona.