Kaster ut feil forsamling

I iveren etter å kaste ut sekten Kristi forsamling har Universitetet også bannlyst den kristne studentorganisasjonen Ny generasjon.

Publisert

– Kristi forsamling inngår også i organisasjonen Ny generasjon. Derfor har ledelsen gitt organisasjonen karantene ut året, sier universitetsdirektør Tor Saglie.

Daglig leder for Ny generasjon, Kåre Skuldal, benekter at organisasjonen har noe som helst med Kristi forsamling å gjøre.

– Det er ingen forbindelse mellom det vi står for og det Kristi forsamling gjør, sier han.

Ny generasjon er en landsdekkende kristen student- og elevorganisasjon som har ukentlig møter i Georg Sverdrups hus, og møtene har vært åpent annonsert i et års tid.

Uforståelig

Universitas skrev i forrige uke om sekten Kristi forsamlings møter i universitetsbibliotekets lokaler. Sekten ble for to år siden bedt om å forlate campus fordi de den gang hadde lurt seg inn under falskt navn. Universitetsledelsen bestemte seg for å gjenta utkastelsesbeskjeden, men denne gangen gikk budskapet også til Ny generasjon.

– En person fra teknisk avdeling dukket opp på møtet og sa at lokalene vi brukte bare var til for undervisning. Men han sa ingenting om at vi hadde karantene, sier styremedlem Maria Andersen i Ny generasjon Blindern.

– Vi er ikke en sekt. Vi ønsker jo å inkludere folk fra alle menigheter, sier Andersen.

Samme ulla

Men universitetsledelsen står på sitt.

– Det er de samme folkene som er med både i Kristi forsamling og i Ny generasjon. De har sitt utspring fra det samme, sier informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal.

Han viser til at de bruker samme metoder for å få arrangere møter i universitetets lokaler.

– Ny generasjon har registrert seg under SV-sekreteriatets navn når de booket rommene i Georg Sverdrups hus. Dermed har de brutt et tillitsforhold, og da må vi handle, sier han.

Maria Andersen synes på sin side det er merkelig at Universitetsledelsen reagerer på dette nå siden de lenge har vært klar over bookingen.

– Ved en misforståelse fikk jeg et passord som jeg trodde jeg skulle bruke for å registrere meg. Dette var ledelsen klar over allerede i januar. Men de sa vi bare kunne bruke rommet siden det allerede var ledig. Først forrige uke fikk vi vite at vi måtte ut, sier Andersen.

Ikke velkommen

Organisasjonen har begynt å se etter nye lokaler og Andersen sier det kan hende de flytter til den nye SV-kjelleren.

Fakultetsdirektør Tove Kristin Karlsen på SV mener at Ny generasjon har misbrukt deres tillit og ønsker dem ikke velkommen til fakultetet.

– De brukte fakultetssekretariatet navn og passord for å booke seg gratis inn på et attraktivt rom. Det holder ikke, sier hun.

Ny generasjon har lokallag ved alle de andre universitetene i Norge, og har 4600 medlemmer på landsbasis. I Oslo har det vært over førti aktive på torsdags- samlingene.