I god tro: Tromboniststudent Leif Petter Vilhelm Grahn trekker studentkort til ære for fotografen, men aldri ellers. -- Jeg tror jeg får studentpris likevel, sier han.

Milliongevinst på glemske studenter

Studentene betalte om lag 1,5 millioner for mye i SiO-kantinene i 2010.

Dette er saken

1. januar 2010 innførte SiO nye regler der studentene må vise gyldig studentkort eller annen dokumentasjon for å studentrabatt.

I løpet av 2010 har imidlertid studenter tapt anslagsvis 1,5 millioner kroner på å betale fullpris.

Hovedårsaken er at de glemmer å vise gyldig studentbevis.

I 2010 tjente Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) over 23 millioner kroner på kunder som betalte fullpris i samskipnadens kafeer. Det vil si at om lag 30 prosent av SiOs kunder betalte uten å få studentrabatt. Av disse antar SiO at fire av fem i realiteten er studenter som har glemt studentbevis. Dermed tapte studentene til sammen i overkant av 1,5 millioner kroner på ikke å vise studentbevis i 2010.

«Jeg synes det er absurd. Det viser at SiO må endre rutinene.»

Aksel Braanen Sterri, leder av Studentparlamentet ved UiO.

– Jeg synes det er absurd. Det viser at SiO må endre rutinene, sier Aksel Braanen Sterri, leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo. Han er også vararepresentant for styret i Studentkafeene AS som drifter SiO-kafeene.

Lovendring

1. januar 2010 ble en endring i Samskipsnadsloven iverksatt, slik at alle må bevise at de er studenter for å få studentpris. På den måten skulle bare studenter nyte godt av billige måltider hos SiO.

– Var det tidligere et problem at folk som ikke var studenter, kom og kjøpte billig mat?

– Nei, det har aldri vært et stort problem. Men det man må huske, er at regelen også gjelder de ansatte ved utdanningsinstitusjonene. De får heller ikke studentrabatt nå. Det merkes godt, det er mye færre ansatte som handler hos oss, fordi prisene blir for høye, sier kafédirektør Alain Clèrambault.

– Det er synd, både fordi det er hyggelig å ha et tilbud for de ansatte, og fordi inntekten derfra kom til gode for studentene, sier han.

Varierende prakis

Hvordan studentstatusen må bevises, varierer imidlertid fra sted til sted. Som hovedregel skal man vise gyldig studentkort, eller på annen måte bevise at man har betalt semesteravgift. Men i små kantiner som på Musikkhøgskolen blir stamkundene kjent igjen og slipper å vise studentkortet.

Da Universitas besøkte Musikkhøgskolens kantine, anslo betjeningen at bare 3 av 100 drar studentkort når de handler. Dette til tross for en plakat som forteller studentene at de må vise studentkort for å få studentrabatt.

– Sånt går fint i de små kantinene der personalet kjenner igjen studentene. Der kan man glemme studentkortet en dag uten at det er noe problem. Men med store steder som SV og Frederikke ville dette ikke vært håndterbart, og vi har derfor studentkortet som godkjenningsmetode, sier Clèrambault.

Etter å ha evaluert tallene fra 2010, ser det imidlertid ut til at ordningen i praksis har ført til at mange studenter har betalt fullpris.

Setter i gang tiltak

Nå vil SiO sette i gang tiltak for å gjøre studenter klar over den prisen de har krav på og hvor mye de kan spare på å vise studentkort.

– Vi vil satse på plakater som skal være morsomme og artige og som forteller «Hallo, du har faktisk krav på studentpris», sier Clèrambault.

Et annet tiltak som vurderes, er å gjøre studentpris til forhåndsvalget på kassa. I dag må kantinepersonalet aktivt bytte om fra fullpris til studentpris.

– Kanskje hadde det vært mer naturlig om det var motsatt, sier Clèrambault.

Men først vil SiO altså satse på opplysningskampanjer i form av plakater og brosjyrer. Disse opplysningskampanjene har ikke Sterri stor tro på.

– Man må innføre studentprisen som standardpris med én gang. I dag sitter det utrolig mange kantineansatte og nekter folk studentpris, sier Sterri.