Uro: En rasistisk valgplakat har skapt uro ved det sørafrikanske Cape Peninsula University of Technology den siste måneden. FOTO: Wikimedia Commons / Mike W. Jones

Rasistisk studentvalgplakat skaper konflikt og forvirring

Anmeldt til Sør-Afrikas menneskerettskommisjon.

En rasistisk plakat knyttet til et studentpolitikervalg har skapt opphetet konflikt ved Cape Peninsula University of Technology i Cape Town, melder den sørafrikanske nettavisen Independent Online.

Plakaten, som tilsynelatende er trykket av studentpartiet SA Students Congress (Sasco), bærer påskriften «En organisasjon kun for svarte (utelukkende sørafrikanere)» og «Én boer, én kule».

Anmeldt til menneskerettskommisjon

Dette har skapt sterke reaksjoner, og førte blant annet til at borgerrettsorganisasjonen Afriforum Youth (AY) anmeldte Sasco for hatefulle ytringer til Sør-Afrikas menneskerettskommisjon tidligere denne måneden.

– Siden saken ikke kan løses gjennom dialog, har ikke AY annet valg enn å ta den videre og sende inn en anmeldelse til menneskerettskommisjonen i Johannesburg, uttalte talsperson Ernst Roets for AY til Independent Online.

Leder i Sasco, Mbulelo Mandlana, har i ettertid benektet at partiet har noe med plakatene å gjøre.

– Plakaten er falsk og uttrykker ikke synspunktene til vår organisasjon i det hele tatt. Ingen av våre organer har laget denne plakaten, sier Mandlana.

– Laget av hvite rasister

Mandlana mener plakaten er hengt opp av noen som vil sverte Sascos navn, og mener tilsvarende hendelser skjer så ofte at organisasjonen ikke har tid til å tilbakevise alle.

– Disse tingene skjer jevnlig på hvite campuser og er vanligvis laget av hvite, rasistiske studenter som vil fremstille Sasco som rasistisk for å mobilisere forakt for partiet blant studentene, sier Mandlana.

AY vil likevel ikke trekke anmeldelsen, men understreker at de ikke lenger anser Sasco som de skyldige.

– Det faktum at Sasco har gått åpent ut og tatt avstand fra plakaten er et tegn på modenhet, sier Roets til Independent Online.

Han forteller at AY nå ønsker en etterforskning for å få svar på hvem som har hengt opp plakaten.