Økt gjennomstrømning: Danmarks undervisningsminister Tina Nedergaard vil øke gjennomstrømningen ved danske utdannings- institusjoner med en studiestøttereform. FOTO: Undervisningsministeriet

Danmarks regjering strammer inn på studiestøtten

Vil ha studentene raskere ut i arbeid.

Danmarks regjering strammer inn studiestøtten i et nytt reformforslag. Hovedmålet er å få studentene raskere gjennom utdanningen og ut i arbeidslivet, melder [Universitetsavisen ved Københavns Universitet (KU)](1).

I regjeringens utspill heter det blant annet at studiestøtte til hjemmeboende studenter skal fjernes. I tillegg skal støtten til studenter som ikke fullfører på normert tid forsvinne. Utspillet har fått elev- og studentorganisasjoner til å reagere.

– Det kommer til å ramme de studentene som stryker på eksamen eller blir syke og derfor blir forsinket underveis, sier leder for Studenterrådet ved Københavns universitet Ea Busch-Petersen til Universitetsavisen.

– Skrekkscenariet er at en større andel av studentene opparbeider seg gjeld, og i verste fall ender opp med å droppe utdannelsen av den grunn.

Den danske regjeringen vil dessuten gjøre det lettere å jobbe ved siden av studiene, og hever dermed taksten for hvor mye man kan tjene samtidig som man mottar stipend. Regjeringen viser til en undersøkelse der det fremgår at studenter med deltidsjobb gjennomfører utdanningen raskere.

I tillegg vil den nye ordningen belønne studenter som fullfører på kortere enn normert tid, samt personer som begynner på høyere utdanning kort tid etter videregående skole.