Båndsag: En av de store sagene som benyttes i verkstedene ved AHO, og som utgjør en sikkerhetsfare dersom den brukes med promille i blodet.

Strammer inn på alkorutinene

I frykt for studentulykker på verkstedene strammer AHO nå inn på alkoholserveringen.

Ulykke: Roald Jenssen, koordinator for verkstedene ved AHO, har selv opplevd å kutte seg i fingeren. Han var imidlertid ikke beruset da det skjedde.
Sirkelsag: Maskinene ved AHO er ikke til å spøke med, og burde ikke benyttes av berusede studenter.

– Det er en reell mulighet for at folk først drikker et glass vin på utstilling, for så å bruke maskinene i verkstedet. Den verste konsekvensen vil være at det skjer en ulykke når en påvirket student er uforsiktig i omgang med maskinverktøy, sier Halvor Hjort Guttu, verksmester for metallverkstedet ved Ariktektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

AHO tillater servering av alkohol i forbindelse med større, offisielle begivenheter. Det er imidlertid nulltoleranse for promille i verkstedene, og studenter som har drukket alkohol har ikke under noen omstendighet adgang til verkstedene der det blant annet benyttes store, tunge sager, som sirkelsag og båndsag.

Likevel har verksmesterne ved enkelte tilfeller funnet ølflasker inne på studentverkstedet, som holder åpent lenger enn de øvrige verkstedene.

Ingen kontroll

Guttu opplever det som vanskelig å kontrollere for om studenter som oppholder seg i verkstedet har promille.

– Vi går ikke rundt med alkometer akkurat, så det er vanskelig for oss å sjekke om studentene har drukket eller ikke, sier han.

Verksmesterne har nå sendt et notat til ledelsen ved AHO, hvor de påpeker at studenter som har nytt alkohol i forbindelse med større arrangementer kommer inn i verkstedet, og at dette er en potensiell sikkerhetsrisiko.

Direktør ved AHO, Einar Fagerås, stoler likevel på at studentene er lojale nok til å følge regelverket om nulltoleranse.

– Vi har ikke politi på vakt, og vi forventer at studentene er ansvarsbevisste og følger opp regelverket. I tillegg presiserer vi for dem at de ikke kan bruke verkstedene etter at de har drukket alkohol, sier Fagerås.

Guttu ønsker imidlertid å rette ytterligere fokus mot sikkerheten.

– Vi ønsker å kjøre samme promillegrense som i trafikken, og å sette fokus på at det skal være trygt å jobbe her. Når man bruker maskiner skal man være klinkende edru, sier Guttu.

Strengere regelverk

AHO vil nå stramme inn på alkoholpolitikken for å få bukt med problemet.

– Vi har laget nye regler som begrenser alkoholserveringen ved utstillinger, slik at det bare vil serveres alkohol ved større arrangementer som immatrikulering, diplomutdeling og AHO Workshop. I tillegg ønsker læringsmiljøutvalget å ta opp bruken av alkohol, sier Fagerås.

Fagerås forteller at ledelsen er nervøs for at det kan forekomme tilfeller hvor påvirkede studenter oppsøker verkstedene, men at de ikke har opplevd noen ulykker i forbindelse med alkohol og bruk av verkstedene per dags dato.

Brann i verkstedet

Natt til tirsdag 12. oktober oppstod det en brann ved studentverkstedet ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Det ble fastslått at brannen var en ulmebrann som oppstod i et av fliseavsugene.

Ifølge et notat fra Statsbygg ble det observert at enkelte elever både utenfor og inne på skolen gikk rundt med ølflasker på dette tidspunktet.

Verken Halvor Hjort Guttu eller Roald Jenssen tror imidlertid at det finnes en direkte sammenheng mellom brannen og alkoholservering.

– Vi har ingen mistanke om at brannen ble forårsaket av alkoholpåvirkning, sier Guttu.