Gode kår for klamydiabakterien: Det var ved Handelshøyskolen BI at årets klamydiaaksjon avdekket flest smittetilfeller.

Flest klamydiasmittede studenter på BI

Resultatene fra årets «klamydiaaksjon» er inne.

Resultatet fra årets «Klamydiaaksjon» viser en stor forskjell mellom Handelshøyskolen BI og Blindern i antall positive klamydiaprøver.

8 prosent av studinene og 6,4 prosent av de mannlige studentene på BI testet positivt. På Blindern testet kun 1,4 prosent av de kvinnelige og 1,9 prosent av de mannlige studentene positivt.

– Forekomsten av klamydia i Norge forventes å være mellom fem og ti prosent blant unge under 25 år. Antall positive prøver på BI samsvarer med dette, mens antall positive tester var uventet lave på Blindern under aksjonen, sier Anders Sandvei, lege ved Studenthelsetjenesten i Oslo.

– Alle bør testes

Hvert år arrangerer Studenthelsetjenesten en «klamydiaaksjon» hvor alle med partnerskifte oppfordres til å kontrollere med prøvetaking om de har klamydia. Under årets aksjon ble det til sammen ble det samlet inn 221 prøver, hvorav 123 studenter på Blindern og 98 på BI lot seg teste.

Representanter fra Studenthelsetjenesten stilte opp på stands ved toalettene i nærheten av kantinen på BI og på Fredrikke på Blindern, hvor studentene fikk tilbud om å teste seg gratis.

Sandvei understreker at alle studentene bør teste seg.

– Går en med klamydia over lengre tid kan dette gå ut over evnen til å få barn. Dette er grunnen til at vi vil at studentene skal teste seg.

Gratis test

– Hele året er det gratis å sjekke seg for klamydia på studenthelsetjenesten. Det er mange som benytter seg av denne muligheten, og det er vi glad for, sier Sandvei.

Men samtidig er det mange som ikke kjenner til tjenesten, men med tiltak som «klamydiaaksjonen» håper Sandvei å nå ut til flere.

– Kom gjerne innom på drop-in, oppfordrer Sandvei, som slenger til at det også er gratis kondomer på studenthelsetjenestens lokaler.