Oppussingsobjekt: Foreløpig har bare fasaden blitt malt, men huset i Apalveien skal oppgraderes. Foreløpig er det åtte leiligheter med plass til i overkant av 30 studenter i bygget, men SiO håper å doble dette antallet.

Bolig må vente på banen

Ombyggingen av Blindern t-banestasjon lar vente på seg. Det får konsekvenser for SiOs planlagte studentboliger.

– Det er en genial beliggenhet, sier eiendomssjef i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), Ketil Sand om huset i Apalveien 60, ved Blindern t-banestasjon, som SiO har kjøpt.

Foreløpig er det åtte leiligheter med plass til i overkant av 30 studenter i bygget som tidligere huset 7-eleven, men Sand håper å doble dette antallet om huset bygges om. Ombygging av huset vil derimot ikke finne det før prosjektet med den nye Blindern t-banestasjon kommer i gang.

– Hvis vi kan få til et samarbeid med universitetet, kommunen og Ruter, så kan det bli fint her. Vi regner med at huset vil bli oppgradert hvis prosjektet med ny t-banestasjon blir gjennomført, sier Ketil Sand.

Fortsatt usikkerhet

Likevel er det fortsatt ikke sikkert når det blir gjort noe med Apalveien 60 og t-banestasjonen. Selv om Universitetet i Oslo (UiO) opprinnelig hadde håpet på å få stasjonen ferdig til neste års 200-årsjubileum, står prosjektet enn så lenge på vent. Problemet er Oslo kommune, som ikke har bevilget penger til prosjektet ennå.

– Planene finnes, men ingen penger. Situasjonen er den samme, planene ligger der og vi prøver å fremme det for kommunen, men det står på bevilgninger, sier Frode Meinich, teknisk direktør UiO.

Nye prosjekter

Studentsamskipnaden i Oslo arbeider kontinuerlig med å møte det stadig større behovet for studentboliger i hovedstaden. I inneværende år har SiO kjøpt den nevnte eiendommen i Apalveien og et bygg i Stensberggata 13 i sentrum, der det allerede bor rundt 70 studenter. På Vestgrensa ved Domus Atletica flytter det neste semester inn 200 studenter. Eiendomsdirektør Ketil Sand erkjenner at det finnes store utfordringer med å skape flere boligplasser til studenter i Oslo.

– Vi er stadig på leting etter velegnede tomter og boliger, men de høye tomteprisene i Oslo er en utfordring. Vi må bygge innenfor faste kostnadsrammer for å få statsstøtte.

SiO gjennomfører også prosjekter med såkalt «fortetning» i studentbyene på Kringsjå og Sogn for å skaffe flere studentboliger. Dette vil si at de bedre utnytter den eksisterende boligmassen ved å ta arealer som før har stått tomme, slik som gamle lager- og aktivitetsrom, til boligformål. «Fortetning» har skaffet SiO 50 nye boligplasser bare i år.

– Vi håper å kunne bygge over 200 nye enheter på Sogn, og vi regner med at disse skal stå ferdig i iløpet av 2012.