Terrortiltalt: Umar Farouk Abdulmutallab. FOTO: US Marshalls Office/EPA

– «Trusebomberen» ble ikke

Ny rapport motsier påstand om rekruttering på campus.

radikalisert i studietida

Den såkalte «trusebomberen» Umar Farouk Abdulmutallab ble ikke rekruttert av radikale islamistiske krefter under studietida. Slik konkluderer en [granskningsrapport gjennomført av britiske University College London (UCL)](1) der Abdulmutallab var student i tre år.

«Trusebomberen» står på tiltalebenken etter at han ifølge anklagene forsøkte å sprenge et passasjerfly ved hjelp av eksplosiver sydd inn i undertøyet. Angrepet fant sted på flyruten mellom Amsterdam og Detroit første juledag i fjor.

Ivrig fotballspiller

I kjølvannet av denne hendelsen bestemte ledelsen ved University College London å [granske den nigerianske statsborgerens studietid](2) for å undersøke om det var her han hadde kommet i kontakt med miljøer som bidrar til islamistisk ekstremisme og terrorisme.

I rapporten heter det blant annet at det ikke er funnet noe bevis som tilsier at Abdulmutallab ble radikalisert under sitt opphold ved UCL.

Videre kommer det frem at Abdulmutallab beskrives av tidligere studiekamerater som en fåmælt, men veltalende, ydmyk og høflig student. Han skal ha vært en ivrig fotballspiller som trivdes godt i sosiale sammenhenger. Alle studentene som ble intervjuet under granskningen skal ha blitt forbløffet da de hørte at han var tiltalt for forsøk på terrorangrep.

Strengere overvåkning

Ifølge rapporten ble det heller ikke funnet bevis for at ekstreme islamistiske miljøer eksisterer på campus. Granskningspanelet anbefaler imidlertid universitetet å ta visse grep for å hindre at slike miljøer kan oppstå i fremtiden. Blant annet tales det for å innføre en strengere overvåkning av hvilke foredragsholdere studentforeningene inviterer til campus.

Rapporten er i hovedsak basert på intervjuer med 27 personer tilknyttet universitetet, herunder tidligere medstudenter av Abdulmutallab, medlemmer av den islamske studentforeningen han i en periode var leder for, samt ansatte ved avdelingen der han studerte.

Abdulmutallab er den tredje terrortiltalte i det britiske universitetets historie. I 1994 angrep tidligere kjemistudent Samar Alami den israelske ambassaden i London med en bilbombe. I 2009 ble naturfagstudent Mohammed Abushamma dømt til tre års fengsel for å planlegge terrorhandlinger.