Skal kartlegges: Helsen til studenter over hele landet kartlegges i høst. ARKIVFOTO: Eivind Marienborg

Kartlegger studenthelsen

Samkjørt helseundersøkelse skal gi større slagkraft i møte med politikere.

Studenter i Oslo, Bergen og Trondheim får 11. oktober tilsendt en undersøkelse som skal kartlegge studenthelsen og trivselen til norske studenter.

– Målet er å finne ut hvordan studentene har det, slik at vi kan sette i verk konkrete tiltak for å bedre studenthelsen, sier Even Aleksander Hagen, nestleder ved Velferdstinget i Oslo. Han har selv vært med på utformingen av Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT) sammen med studenter fra Bergen og Trondheim, og TNS Gallup.

Slagkraft

Det er første gangen studentsamskipnadene i Oslo, Bergen og Trondheim går sammen om en helse- og trivselsundersøkelse. Tidligere har det kun vært gjort lokale undersøkelser i byene. I Oslo ble dette sist gjort i 2003 og 2005. Håpet er at SHoT vil gi studentsamskipnadene mer å slå i bordet med, i møte med politikerne.

– Kunnskapsdepartementet har tidligere etterlyst en slik undersøkelse. Vi håper dette også kan bidra til å sette politikernes dagsorden. Klarer vi å sette søkelys på bestemte områder med behov, kan vi kanskje også få bevilget mer penger, sier Hagen.

Rus, trivsel og bolig

Undersøkelsen favner vidt, og vil blant annet kartlegge økonomi, rusproblematikk, boforhold, psy- kisk helse, læringsforhold, og hvordan studenthelsetjenesten virker for den enkelte student. Den endelige rapporten vil publiseres i januar 2011.

– Dette vil både gi oss et generelt bilde av norske studenters helse og trivsel, og gi oss muligheter for å sammenlikne helsen ved ulike utdanningsinstitusjoner, forteller Hagen.

Planen er at undersøkelsen skal foretas med jevne mellomrom og over tid, slik at det er mulig å se utviklingen i studenters helse. Prosjektet har en kostnadsramme på et par hundre tusen kroner, og betales denne gangen av studentsamskipnadene i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Vi håper Kunnskapsdepartementet eller andre institusjoner vil være interessert i å støtte prosjektet videre, sier Hagen.