Lite er gjort: Daniel Rolin, visepresident i ISU, forteller at lite har blitt gjort for å rette på manglene på Kringsjå studentbys tomannshybler.

– Skuffet over SiO

SiO lovet bot og bedring etter at flere internasjonale studenter klagde på «to på et rom«-ordningen. Halvveis ut i semesteret har lite blitt gjort.

– I flere av rommene mangler fremdeles enkelte møbler og internettforbindelse, forteller Daniel Rolin, visepresident i International Student Union (ISU) ved Universitetet i Oslo (UiO).

1. september skrev Universitas om internasjonale studenter som må [dele rom på ni kvadratmeter med en medstudent](1). «To på et rom» er et prøveprosjekt med formål å kunne huse flere internasjonale studenter, men leieboerne mener rommene ikke holder den standaren de ble lovet.

Fredrik Øren Refsnes, styreleder i Studendtsamskipnaden i Oslo (SiO), lovet at studentene skulle få kompensasjon for alt som ikke var på plass, men nesten en måned senere har lite blitt gjort for å rette opp i manglene.

Jobber med saken

Ifølge SiO jobbes det fortsatt med å gi årets internasjonale studenter det de var lovet da de flyttet inn på tomannshyblene på Smestad – halvannen måned etter at studentene sendte inn et klagebrev til SiO.

– Etter at saken dukket opp hadde vi et møte med partene som var involvert i saken. Der ble det bestemt at vi skulle foreta en befaring for å avdekke de faktiske manglene, forteller Fredrik Øren Refnes, hovedstyreleder i SiO.

Det har blitt foretatt en befaring på fellesområdene ifølge Tom Olstad, boligdirektør i SiO. Under befaringen skal det ha blitt supplert med møbler der det skulle være mangler, men fortsatt er det ingen fra SiO som har vært på befaring på hyblene.

Ifølge Øren Refnes skal Internett bli tilgjengelig for alle som benytter seg av ordningen i midten av oktober. I tillegg vil studentene som har benyttet seg av ordningen dette semesteret få en kompensasjon på 600 kroner for ubeleilighetene.

Vil fortsette med ordningen

Til tross for at studentene som bor på tomannshyblene dette semesteret har uttrykt misnøye tror både Olstad og Øren Refnes at tilbudet vil eksistere i tiden fremover.

Øren Refnes mener en slik ordning er nødvendig for å kunne håndtere økningen av internasjonale studenter som kommer til Norge og forteller at det jobbes for å skaffe andre alternativer til de internasjonale søkere neste semester som eksempelsvis vertsordninger.