– Tjuvpakk: Sikkerhetsrådgvier og los ved UiO, Trond Erik Eriksen, mener tjuvpakket som stjal fra ILOS også kan stå bak de andre tyveriene.

Tyveribølge på Blindern

I løpet av sommeren ble det gjennomført fire innbrudd ved UiO. Med nøkkelkort på avveie kan tyvene slå til igjen.

– Skummelt: Masterstudent, Gullveig Guleng, syntes det er skummelt at rommet hun ofte bruker som kontor ble utsatt for tyveri

*Tidspunkt for tyveriene:*

• Mellom 29. – 30. mai ble Filologisk Forening ved HF-fakultet frastjålet 6000 kr
  • Mellom 7. – 8. august ble Filologisk Forening ved HF-fakultet frastjålet 21 000 kroner
  • Mellom 2. – 4. juli ble SV-fakultet frastjålet 100 kroner og et par laptoper
  • Mellom 30. mai – 2. august ble Institutt for Litteratur, Områdestudier og Språk (ILOS) frastjålet diverse utstyr beregnet til 5998 kroner
  • I tillegg til kontanter og utstyr stjal tyvene gjenstander med affeksjonsverdi for foreningene og fakultetene

– Det er åpenbart at det er noen med intern tilgang og som har kjennskap til interne forhold på huset som står bak tyveriene, sier Frode Meinich, teknisk direktør ved Universitetet i Oslo (UiO).

Universitas har tidligere skrevet om et innbrudd på Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) og to innbrudd ved filologisk forening ved Det humanistiske fakultet (HF). Et siste innbrudd har funnet sted ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS), også dette ved HF.

Alle innbruddene har skjedd i løpet av sommerferien, og de tre innbruddene ved HF ser ut til å ha et felles mønster: personene bak har hatt tilgang til fakultetets nøkkelkort. Derfor frykter teknisk avdeling at interne personer kan stå bak ugjerningene.

– Kan slå til igjen

– Dersom et nøkkelkort tilhørende HF er på avveie, er det som å ha mistet en nøkkel. Det er derfor fullt mulig at tyvene kan slå til igjen, sier Meinich.

Teknisk Rådgiver ved UiO, Trond Erik Eriksen påpeker at flere av nøkkelkortene ved HF er gamle og må byttes ut. Disse nøkkelkortene krever ikke bruk av PIN-kode.

– UiO har i dag ingen sporing av nøkkelkort når det ikke samtidig brukes PIN-kode. Det er derfor vanskelig å vite om det er et nøkkelkort er på avveie, eller hvem som bruker de ulike nøkkelkortene på dagtid, sier Eriksen.

Dersom et nøkkelkort er på avveie, er det ikke umulig at det blir et snarlig gjensyn med tyvene på HF.

Rommet som ble utsatt ligger innerst i tiende etasje i Nils Treschows hus og blir til vanlig brukt som kontor. Tyvene kom seg inn ved hjelp av nettopp nøkkelkort, og brøyt deretter opp skapene hvor utstyret lå.

– Det later til at tjuvpakket kjente huset godt, i alle fall ved ILOS-tyveriet. Både med tanke på at de kan ha hatt nøkkelkort, men også fordi rommet ligger rimelig bortgjemt, sier Eriksen.

Han forteller at tyvene fikk med seg diverse utstyr, blant annet et par mikrofoner, båndopptagere og projektorer. Verdien på det teknologiske utstyret tilregnes, ifølge Jan-Børge Tjäder ved ILOS, å være på 5998 kroner. Tyveriene ved den filologisk foreningen ga et utbytte på til sammen 26 000 kroner, og den samlede summen av tyveriene ved HF passerer derfor 30 000 kroner.

Mulig sammenheng

Eriksen utelukker ikke at det er samme person, eller bande, som står bak de fire tyveriene som alle skjedde i tidsrommet 30. mai til 4. august.

– Det er et spørsmål politiet må ta seg av. Men det er godt mulig at det er en eller flere personer som har gjort seg kjent med universitetet, og som står bak flere tyverier.

Eriksen har jobbet med sikkerhet ved UiO siden 1996 og erfart hvordan universitetet er spesielt sårbart om sommeren.

– Det er mye som kan skje når det er lite folk på huset, sier Eriksen.

Han sikter her til at universitetet er lite bemannet i ferien, og at det dermed er mindre risikabelt å utføre tyverier.

Administrasjonen ved HF ønsket ikke å kommentere sikkerhetsrutinene ved fakultetet, men studentrepresentant i fakultetsstyret, Johan Tunestam mener noe bør gjøres:

– Det er helt på trynet at noen har kommet seg inn i husene tre ganger. Jeg syns hele saken er veldig merkverdig. Men dersom sikkerheten er for dårlig må tyveriene bli tatt på alvor. Det må gjøres noe med en eneste gang, sier Tunestam.

Både Meinich og Eriksen med klar på at tiltak bør iverksettes for å forhindre nøkkelkort-tyverier i framtiden, og skulle gjerne hatt mer midler til sikkerhet ved UiO.

– Vi trenger kortlesere tilknyttet vårt adgangskontrollsystem, sier Eriksen.

Rotet bort anmeldelsen

På tross av at anmeldelsen av ILOS-tyveriet ble sendt til politiet 20. august har enda ikke Tjäder og ILOS fått noen bekreftelse på hva polititet vil gjøre med saken. Da Universitas ringte Majorstuen Politikammer viste det seg at anmeldelsen var blitt borte, og at det derfor ikke har blitt satt i gang noen etterforskning. Majorstuen politikammer vil nå be ILOS sende anmeldelsen på nytt.

Politiet har heller ingen formening om det er noen mulig sammenheng mellom tyveriene, og tyveriene ved både SV og HF ble henlagt, og ingen er blitt mistenkt.

Meinich og teknisk administrasjon ved UiO har ingen kommentar til politiets etterforskning av tyverier ved UiO.

– Vi anmelder konsekvent alle forhold, og ønsker selvfølgelig at sakene skal bli løst, sier Meinich.