Frykter to-campus-modell

Kamp om veterinærskolen

Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås håper å få veterinærutdannelsen til seg, mens Veterinærhøgskolen selv vil innlemmes i Universitetet i Oslo. Der er de ikke velkomne.

Publisert

Flertallet i et internasjonalt ekspertutvalg mener Norges Veterinærhøgskole (NVH) bør bli et fakultet under Universitetet i Oslo (UiO) – og ikke flyttes til Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. Det er begge universitetene uenige i.

Utvalget, som består av fire utenlandske fagpersoner, ble nedsatt i februar av Norges forskningsråd. En av deres oppgaver har vært å ta stilling til en sammenslåing av NVH med henholdsvis UiO eller UMB.

– Jeg mener, som flertallet i utvalget, at fri grunnforskning gagner utviklingen best på lang sikt. Og da tror vi UiO er best, sier utvalgsmedlem Ulf Lindahl, som er professor på universitetet i Uppsala.

Uønsket ved UiO

På det faglige grunnlaget anbefaler tre av de fire medlemmene en sammenslåing med UiO. Saken har vært diskutert i flere år, og det internasjonale utvalgets synspunkt står i kontrast til Norum-utvalgets uttalelse, der flertallet stemte for flytting til daværende Landbrukshøgskolen på Ås i 2003.

– Etter mitt skjønn må regjeringen legge avgjørende vekt på dette siste utvalgets uttalelse, sier Lars Moe, rektor ved NVH.

Utvalget påpeker at en av fordelene med flytting UiO er at det er dette NVH selv vil. Problemet er bare at UiO ikke vil ha dem.

– Vi har ikke meldt oss på i konkurransen om NVH, for å si de slik. Vi er rett og slett engstelige for at en slik manøver til dels vil belastes vårt budsjett, sier rektor for UiO Arild Underdal, som likevel gjerne vil samarbeide med NVH.

– Trekkplaster

UMB vil på sin side svært gjerne ha Veterinærhøgskolen. Men rektor Moe ved Veterinærhøgskolen mener et av UMBs argumenter er at NVH har svært mange søkere.

– Det betyr at vi har en attraktiv søkermasse som UMB ønsker å få del i, sier han.

Dette medgir Knut Hove, rektor ved UMB.

– Jeg tror campus på Ås vil få et enda bedre omdømme med veterinærutdanningen her. Vi vil få studenter med medisinske fag, og vi vil få flinke studenter, sier han.

– Hva betyr uttalelsen fra utvalget for dere?

– Det er ikke viktig hva enkeltpersoner mener om dette, mener Hove, selv om han selv har vært med å foreslå kandidater til utvalget.

Han mener det som nå er viktig er at myndighetene tar stilling til hvilken faglige retning veterinærutdanningen skal ta.

Fortsatt frittstående?

Rolf Reikvam (SV), som er leder av Stortingets utdanningskomite, mener det er sterke argumenter for å legge NVH til UMB, blant annet fordi UiO ikke bør bli større.

Han mener et reelt alternativ er at NVH forblir frittstående

– Det er ikke aktuelt med noe milliardprosjekt ute på Ås de neste fem til ti årene, sier Reikvam.

Dersom NVH slås sammen med UMB, foreligger to muligheter: at skolen flyttes fysisk til Ås, eller at den blir værende på Adamstuen i Oslo. Om skolen blir værende der den er nå, er det behov for modernisering. Statsbygg var beregnet kostnadene for begge alternativer for Adamstuen og Ås til henholdsvis 950 millioner og 1,79 milliarder.

Roy Anders Berg, femteårsstudent og studentrepresentant i Høgskolestyret, mener det er faglige fordeler og ulemper ved begge alternativer. Men sammenlagt ser han flest fordeler ved at NVH flyttes til Ås. Det er motsatt av hva både rektor og et internasjonalt ekspertutvalg mener.

– Det jeg frykter aller mest er fakultetsordningen under UMB med to-campus-modell som har vært lansert fra ledelsens side. Jeg er redd NVH blir veldig liten i en slik fusjon, sier Berg