SIKTER MOT FN-SAMARBEID: Idrettshøyskolen vil samarbeide med FN om sport, utvikling og fred. FOTO: Wikimedia Commons / Pensiero

Idrettsflørt med FN

Etter besøk fra FN har Norges idrettshøgskole store forhåpninger om få i gang både forskningssamarbeid og en praksisavtale for sine studenter.

Torsdag 9. september hadde Norges idrettshøgskole (NIH) besøk av lederen for FNs kontor for Sport, development and peace (UNOSP), Paoul Hansen. Under besøket ble det diskutert både muligheter for et forskningssamarbeid og for en praksisavtale mellom UNOSP og NIH.

– Vi har nå fått i gang en dialog med FN og håper dette kan føre til et akademisk og forskningsmessig samarbeid, sier programansvarlig for Idrett, kultur og utviklingsstudiet (IKU) ved NIH, Anders Hasselgård.

– Idrett og utviklingsarbeid er temaer det trengs mer forskning på, og det vil vi at våre studenter skal bidra med, gjerne i samarbeid med FN, fortsetter han.

Unikt studie

Hansen kom til Norge for å drøfte et idrettssamarbeid mellom FN, Norges Idrettsforbund og Utenriksdepartementet. Det var slik Hasselgård kom i kontakt med FN.

– Idrett har blitt et populært virkemiddel innenfor bistand og det er nok derfor FN er interessert i å samarbeide med oss.

– Vår bachelor i Idrett, kultur og utvikling er ganske unik. Vi sender ut studenter for å jobbe med et idrettsbistandsprosjekt i nesten ett år og det er blant annet derfor et FN-samarbeid er veldig relevant for våre studenter, og forhåpentligvis for FN, sier Hasselgård.

Praksisavtale

I tillegg til å få til et forskningsmessig samarbeid vil idrettshøgskolen gjerne ha en praksisavtale med FN. På møtet mellom Hansen og Hasselgård ble det derfor diskuterte muligheten for å få til en praksisavtale, hvor NIH-studenter kan gjennomfør et praksisopphold ved FN sine kontorer i Genève.

– Vi vil nå prøve å ha en jevn dialog med FN og Hansen utover høsten. Så får vi håpe at det kan gi resultater og skape et tett og langvarig samarbeid mellom idrettshøgskolen og FN, sier Hasselgård.