FORBYS: Butikken Tønsberg er et ettertraktet angrepsmål blant antirasister, og ett av stedene en kan få kjøpt klesmerket «Thor Steinar». Disse klærne blir nå forbudt å ha på seg på universitetet i Greifswald. FOTO: Creative Commons / Ring2

Tysk universitet forbyr nazi-klesmerke

Reagerer mot høyreekstrem professor.

Universitetet i Greifswald går nye veier for å markere avstand fra høyreekstremisme. Nå legges det ned forbud mot et populært nynazistmerke.

– Klesmerket «Thor Steinar» er elsket og mye brukt av høyreekstreme, og dermed uønsket på universitetet i Greifswald, sier universitetets pressetalsmann Jan Messerschmidt til Spiegel Online.

Messerschmidt forsikrer at universitetet til daglig ikke har problemer med horder av høyreekstreme studenter som bærer klesmerket. Likevel har rektoratetsett seg nødt til å skjerpe paragraf 5 i uniuversitetets reglement: «Symboler av samfunnsfiendlig, rasistisk, fremmedfiendlige, voldsforherligende eller menneskeforaktende karakter vil under ingen omstendighet bli tolerert».

Hva kan så være årsaken?

Beskylder professor for høyreekstremisme

Sakens kjerne er en av universitetets egne professorer i arbeidsrett, Ralph Weber. På forsommeren i år holdt han et svært omstridt foredrag i Foreningen for Tyske studenter, en konservativ studentforening ved universitetet.

Hans budskap var at det regjerende partiet CDU (Den kristendemokratiske union), ikke på langt nær er konservativt nok, og at det Tyskland trenger er et nytt, mer konservativt parti.

I møte med pressen vedgav professoren å ha hatt møter med partitopper fra både NPD (Tysklands Nasjonalistiske Parti) og DVU (Nye Høyre) for å drøfte muligheten for et å grunnlegge et nytt parti.

I samme intervju tilkjennegir han sin forkjærlighet for klesmerket Thor Steinar, og forteller at han har en av deres plakater hengende på kontoret på universitetet.

Ønsker å markere avstand

Universitetsledelsen sier at de fortsatt forsvarer ytrings- og meningsfrihet, men poengterer at det er enhver universitetsansatts oppgave å «forhindre ikke-tolererbare eller lett misforståbare ytringer og handlinger». Etter deres mening beveger Ralph Weber seg inn i et grenseland det er viktig å markere avstand fra.

Hvilke sanksjoner studenter som bruker det mye omtalte klesmerket vil møte, er ennå ikke avklart.