DEMONSTRERTE: Onsdag var Frederikkeplassen fylt av studenter som vil stoppe oljeplanene i Lofoten, Vesterålen og Senja.

Hundrevis demonstrerte mot oljeboring i nord

Over all forventning, ifølge initiativtakerne.

500 FREMMØTTE: Ifølge arrangørenes tellekorps var det omtrent 500 fremmøtte på Frederikkeplassen. Det er 150 flere enn dem som hadde meldt sin ankomst på Facebook.
OLJEFRITT: Alle de fremmøtte var enige om én ting: Lofoten, Vesterålen og Senja skal holdes oljefritt.
FØRSTE RAD: Flere av UiOs studentpolitikere stilte på første rad.

*Studenter mot olje:*

• Disse organisasjonene er med: Attac Blindern, AUF Blindern, Blindern SU, Blindern SV, Changemaker Student Oslo, Folkeaksjonen - Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Fremtiden i Våre Hender Blindern, Grønne Studenter, Liberal Liste, Natur og Ungdom / Naturvernforbundet - Blindern, Spire - studentgruppe Oslo, Studentaksjonen, Rødt Blindern, Venstrealliansen.
  • Disse holdt appell under dagens demonstrasjon: Nestleder i Venstre Ola Elvestuen, leder i Rødt Turid Thomasen, Stortingsrepresentant for SV Aksel Hagen, leder av Senterungdommen Johannes Rindal, leder i AUF Martin Henriksen, talsperson i Miljøpartiet de grønne Hanna Marcussen, Lene Liebe i Folkeaksjonen.

I ettermiddag arrangerte den nystiftede organisasjonen Studenter mot oljeboring demonstrasjon på Frederikkeplassen på Blindern. Rundt 500 studenter hadde møtt opp for å vise sin motstand mot oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja.

[Se bilder fra demonstrasjonen](1)

– Si nok er nok til oljelobbyen!

– I dag kommer min niese til verden, og jeg håper hun kan vokse opp i en verden like fin som den jeg har vokst opp i. Men når hun blir gammel nok til å stå her på Frederikkeplassen og si nok er nok til oljelobbyen, kan det være for sent, sa Hanna Marcussen i Miljøpartiet de grønne i sin appell til de oppmøtte.

– INGEN GARANTI: Venstres nestleder Ola Elvestuen minte om oljekatastrofen i Mexicogolfen i sin appell. – Vi har aldri noen garanti for at det ikke skjer ulykker her også, mente han.

For øvrig på talerlisten sto stortingspolitikere og partitopper som Ola Elvestuen (V), Aksel Hagen (SV) og Turid Thomassen (R).

– Dette er en syre-test på om regjeringen mener alvor når den ikler seg grønnfargen, sa Hagen i sin appell.

LES OGSÅ:[Oljekamp på Blindern](2)

Mer enn forventet

INITIATIVTAKERNE: Sunniva Petterson Eidsvoll, Peter Ringstad og Trine Østereng har mobilisert i ukevis. Nå skal de videreformidle studentdemonstrantenes budskap til storting og regjering.

Initiativtakere Peter Ringstad, Sunniva Petterson Eidsvoll og Trine Østereng er storfornøyde med oppmøtet. I forkant hadde rundt 350 personer meldt seg på demonstrasjonen på Facebook.

– Det er lettere å samle 500 studenter til en ad hoc-kampanje enn til en studentorganisasjon, sier Ringstad.

Hensikten med demonstrasjonen var først og fremst å få frem sitt budskap til Regjeringen og Stortinget.

– Tror dere makthaverne legger merke til denne demonstrasjonen?

– Vi skal uansett sende dem en klar beskjed. Vi har også hatt representanter fra alle partiene til stede her i dag, så de får det nok med seg, sier Eidsvoll.

LES OGSÅ:[Oljeplattform rasert på Blindern](3)

Sosiale medier og klassisk mobilisering

Aktivistene har brukt de siste ukene til å mobilisere studentmassen. Dette har de gjort gjennom plakater, løpesedler og sosiale medier. De har imidlertid også prøvd å fange studentenes oppmerksomhet gjennom konserter og debatt.

– Studentene bør være en samlet og tydelig stemme i denne saken. Det er mange studenter som engasjerer seg gjennom forskjellige foreninger, men når vi samler oss kan vi vise at vi faktisk er mange studenter som mener dette, sier Ringstad.