NORSKTALENDE RUSSISKE STUDENTER: Tatiana Yuryeva fra Irkutsk og Nina Zelenkova fra Moskva studerer begge i Norge. De håper begge på jobb i Norge etter studiene.

Russerne invaderer Norge

Antallet russiske studenter i Norge har eksplodert det siste året. Selv norgesglade svensker og tyskere må se seg slått av vår folkerike nabo i øst.

*Russiske studenter i Norge:*

• I dag er russere den klart største gruppen internasjonale studenter i Norge.
  • De tre største gruppene er: russere (1035 personer), svensker (814) og tyskere (777).
  • Fra 2009 til 2010 økte antall russiske studenter i Norge med 33 prosent.
  • Økningen har i all hovedsak skjedd på høgskolene og universitetene i nord. Fra midtnorge og sørover har antallet russere hold seg stabilt.
  • Kilde: Database for høyere utdanning

Siden 2009 har antallet russiske studenter i Norge økt med 33 prosent, og russerne er nå den største gruppen internasjonale studenter i Norge.

Den største veksten i russiske studenter har, ikke overraskende, skjedd i nord, særlig ved Høgskolen i Bodø (HiBO). Anatoli Bourmistrov er professor ved HiBO og programkonsulent på et av de første norsk-russiske akademisk samarbeidsprosjektene som startet allerede i 1991. Han tror det er to grunner til at så mange russere velger seg til Norge.

– For det første har Norge hatt et økt fokus på Russland og det er mye akademisk samarbeid her i nord. For det andre er Norge attraktivt fordi det ikke koster mye å studere her. Det er klart at levekostnadene er høye, men jeg tror flere og flere russere skjønner at de ikke trenger å bruke så mye. Man må ikke dra på puben hver dag, sier Bourmistrov.

– Norge er mitt hjem

De to russiske studentene Nina Zelenkova fra Moskva og Tatiana Yuryeva fra Irkutsk er overrasket over tallene.

– Jeg begynte på en norsk-russisk videregående skole i Moskva fordi jeg syntes Norge var eksotisk. Skolen hadde et samarbeid med Høgskolen i Ålesund, så da jeg fikk tilbud om å dra dit, gjorde jeg det. Nå tar jeg en master på Senter for Utvikling og Miljø og ser på Norge som mitt hjem, sier Zelenkova.

For Yuryeva var det mer tilfeldig at det ble Norge.

Tatian Yuryeva, russisk norskstudent

– Jeg har aldri hatt en drøm om å reise til Norge, men det var lett å få seg visum hit. Jeg begynte som au-pair hos en fransk familie her, og likte meg så godt at jeg bestemte meg for å bli, sier Yuryeva, som nå studerer norsk ved Universitetet i Oslo.

Var flink, kom til Norge

Inna Bespalaya er andreårsstudent ved Handelshøgskolen i Bodø (HHB). Hun valgte å studere i Norge fordi hennes universitet har gode kontakter med HHB.

– Jeg fullførte en master ved Baltic State Technical University i St. Petersburg, som har hatt et samarbeid med HHB siden 1991. Som en av de seks beste i mitt kull fikk jeg tilbud om å komme til HHB for å ta en master til.

Inna vurderte på et punkt å dra til England, men fant ut at hun ikke hadde råd. Samtidig hørte hun mye positivt om Norge.

– Norge er dyrt, men på grunn av samarbeidet som mitt tidligere universitet har med HHB, får jeg fullt stipend og lån fra Lånekassen. Det gjør det lettere å komme hit, men den viktigste årsaken er at jeg hørte mye bra om både studiet og Norge. De som hadde vært her tidligere hadde bare gode ting å si, og de fikk gode jobber da de kom hjem igjen, sier Bespalaya.

Hovedsatsning i nord

Statssekretær Kyrre Lekve i Kunnskapsdepartementet (KD) er noe overrasket over at russerne er den største gruppen utenlandske studenter, men ikke at økningen har skjedd i nord.

– I nord har vi felles forskningsagendaer med russerne. Det finnes en mengde utvekslingsprogrammer og det er generelt mye samarbeid. Det er ikke sånn at vi gjemmer bort russerne nord i Norge, men det er der hovedsatsingen er nå. Vi håper at et sterkt norsk-russisk forskingsmiljø i nord vil skape forgreninger sørover med tiden. Den største utfordringen for oss nå er å få flere nordmenn til å studere i Russland. I 2009 var det bare 75 nordmenn som var på utveksling i Russland, sier Lekve.

– Dette er topp!

Seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk institutt (NUPI) Jakub M. Godzimirski mener det er flere grunner til økningen i antall russiske studenter i Norge.

– Det viktigste er nok at Norge har et godt rykte i Russland, som studieland, men også som et land med mange muligheter generelt, sier Godzimirski.

Daglig leder i Norsk Russisk Handelskammer Jarle Forbord er veldig positiv til utviklingen.

– Dette er topp! Vi setter stor pris på at flere russere velger å studere i Norge. Det er en stor fordel for utviklingen av et økonomisk samarbeid, sier Forbord.