RASERT: Dette var hva som møtte Studenter mot Oljeboring da de kom til Blindern tirsdag morgen. Hærverk under pub til pub runden natt til tirsdag tok knekken på oljeplattformen.

Oljeplattform rasert på Blindern

Studenter mot Oljeborings installasjon ble natt til tirsdag utsatt for hærverk. Flere dagers arbeid ligger nå i grus.

– Vi mistenker at det er hærverk ettersom det var pub til pub runde på campus i går, sier Peter Ringstad, initiativtaker til paraplyorganisasjonen Studenter mot Oljeboring.

Montrene med debattinnlegg som var plassert rundt installasjonen på plassen mellom Det humanistiske- og Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo lå også veltet og ødelagt på bakken.

– Målet ved å plassere debatten fysisk på universitetsområdet var å nå ut til flere studenter, sier Ringstad.

Han går utifra at raseringen er et uttrykk fra et sterkt beruset mindretall av studentene.

– Men det kan jo kanskje tolkes som et debattinnlegg det også, sier han matt.

På grensa til performance-art

Plattformen er tegnet og modellert av en arkitekt som har jobbet emd prosjektet i hele sommer. Den var bygget opp av lakkerte papprør som er limt og teipet sammen. Til sammen er det brukt tre til fire tusen kroner på prosjektet, men det meste er blitt bidratt gjennom gratis sponsing og dugnadsarbeid.

– Førti studenter har vært med i prosessen på en eller annen måte. Lørdag var vi ti stykker som brukte hele dagen på å sette opp plattformen, sier Ringstad.

Rundt 30 timer ble til sammen brukt på laging og snekring av montrene.

– Det er på grensa til performance-art, sier Ringstad om den kortlevde utstillingen som egentlig skulle ha vært å beskue i syv dager.

Ingen ny plattform

Arkitekten skal vurdere om skadene på plattformen er mulige å reparere. Montrene skal stå oppe ut uka, tross store skader. Det er ikke aktuelt å bygge en helt ny plattform.

– Vi som har vært med på å bygge den synes såklart det er kjedelig. Men målet til Studenter mot Oljeboring var å mobilisere og engasjere studenter til debatten, så hvis folk har fått det med seg er vi fornøyd selv om den kun stod oppe i tre – og ikke syv dager.