Vil heve inntektsgrensen

Høyre og Frp mener at inntektsgrensen for studenter er alt for lav.

Publisert

Den nåværende grensen for hva en student kan tjene før stipendet bortfaller er 136 000 kroner. Tord Lien, Fremskrittspartiets (Frp) representant i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, mener denne grensen er alt for lav. Han ønsker ikke å oppheve grensen for hva studenter kan tjene før det går utover stipendet, men mener at den bør økes.

– For det første må studentenes inntekt i sommermånedene være unntatt regnestykket. Dernest er inntektstaket for lavt, og hovedpoenget må være å heve dette. Foreløpig har vi ikke stadfestet nøyaktig hva beløpsgrensen bør være, sier Lien.

Ingen oppheving

Han presiserer at en oppheving av inntektsgrensen vil åpne for å få statlig støtte til studier og være i full jobb samtidig, noe Frp er imot.

Høyre ønsker også en økning i inntektsgrensen, noe som er fastsatt i deres partiprogram.

– Vi undersøker på nåværende tidspunkt hva det vil koste å øke beløpsgrensen på hvor mye studenter kan tjene uten å miste rett til lån og stipend. Vi vil også at inntektsgrensen skal indeksreguleres etter markedets lønns- og prisvekst, sier Svein Harberg i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.

NSO mener ingen ting

Nyetablerte Norsk Studentorganisasjon (NSO) har ingen formening om studentenes inntektsgrense.

– Vi er en såpass ny organisasjon, at det har vi ikke et offisielt standpunkt om ennå. Dette er noe vi kommer til å diskutere i løpet av året, sier Anne Karine Nymoen, leder i NSO.