Norske studenter erobrer Berkeley

Stadig flere norske studenter velger å ta deler av studiene sine i USA, men tidligere utvekslingsstudenter mener invasjonen av nordmenn ødelegger for studiene.

– Hva er vitsen med å dra til utlandet hvis man går i en norsk klasse, spør Rune Busch. Han og Victor Lund Shammas har i likhet med mange andre norske studenter studert et semester ved UC Berkeley i USA.

Antallet studenter som tar hele graden sin i USA har sunket de siste to tiårene, men er nå på vei opp igjen. Det har vært en markant økning i antall studenter som tar deler av graden sin i USA de siste årene, og UC Berkeley er det universitetet med flest norske studenter. Av de omtrent 900 norske studentene i USA, er over en tiendedel ved dette universitetet

Ved UC Berkeley opplevde Busch og Shammas å være på forelesninger hvor halvparten av studentene var norske.

Vil ha øvre tak på nordmenn

– Man lærer ikke engelsk ved å bare tilbringe tid med nordmenn.

RUNE BUSCH, student

– Det er problematisk å ta inn så mange norske studenter som mulig hvis man vil ha et kulturelt og språklig utbytte av utvekslingen. Man lærer ikke engelsk ved å bare tilbringe tid med nordmenn, sier Busch.

Han mener dette gjør det vanskelig å bli integrert i universitetsmiljøet, og foreslår et øvre tak på antall norske studenter ved universitetet hvert semester.

President i Association of Norwegian Students Abroad (ANSA) Kristoffer Moldekleiv ser ikke på dette som problematisk.

– Det er jo et stort og anerkjent universitet, så jeg tror allikevel at studentene tilegner seg språket og får et kulturelt og faglig utbytte. Men i enkelte tilfeller får man kanskje et større utbytte ved å ta en hel grad i utlandet, enn bare ett eller to semester, sier Moldekleiv.

Aasland på etterskudd

Statsråd for forskning og høyere utdanning Tora Aasland har tidligere gått ut og oppfordret studenter uten skoleplass til å søke seg til utlandet. Dette har vært nevnt som en mulig løsning på den lenge varslede studentbølgen.

– Det er flott at hun anbefaler utlandet, men det kommer jo et par måneder for sent nå ettersom søknadsfristen for mange utenlandske læresteder allerede har gått ut, sier Moldekleiv.

For å gjøre det enklere å studere i utlandet, har ANSA foreslått å heve stipendandelen til norske studenter i utlandet fra 50 prosent i dag til 70 prosent. Moldekleiv vil også gjeninnføre støtten til førsteåret ved helgradsstudier i USA og ikke-vestlige land.

Utvekslingsstudentene svikter Europa

Ifølge tall fra Lånekassen har antallet studenter som drar på utveksling til Europa gått kraftig ned de siste ti årene. Spesielt Storbritannia, Frankrike og Tyskland har sunket i popularitet.

Kristoffer Moldekleiv i ANSA har selv en bachelorgrad fra England, og synes utviklingen er lei.

– Det er et veldig bra studieland og man får stort utbytte av å studere der, sier Moldekleiv.

Han sier at norske studenter må betale en større andel skolepenger enn andre europeiske studenter siden Norge ikke er medlem av EU.

Utvekslingsstudentene Busch og Shammas kjenner seg ikke igjen i Europas synkende popularitet.

– Mine venner er positive til å studere i Europa, og da spesielt Frankrike, sier Busch.

Hvis han skulle dratt til utlandet igjen, hadde han denne gangen valgt Europa fremfor USA.

– Det er vanskelig å si hvorfor folk ikke vil studere i Europa lenger. En grunn kan jo være at Storbritannia er bekymret for kvaliteten på utdanningsinstitusjonene sine, siden USA har mer ressurser, sier Shammas.