FLERE SLITER: Tilfeller av kraftig angst og depresjon har økt merkbart blant studenter de siste tolv årene, viser en ny amerikansk undersøkelse. ILLUSTRASJONSFOTO: Eivind Marienborg

Flere studenter sliter psykisk

Kraftig økning i alvorlige psykiske lidelser blant studenter de siste tolv årene, viser studie.

Alvorlige psykiske lidelser er langt vanligere blant universitetsstudenter enn for tolv år siden. Slik konkluderer en amerikansk studie som ble offentliggjort før helgen.

Rapporten «Increase in Severity of Mental Illness Among Clinical College Students: A 12-Year Comparison» er basert på en gjennomgang av journalene til 3.256 universitetsstudenter som har benyttet seg av rådgivningstjenester ved et mellomstort amerikansk universitet i perioden september 1997 til august 2009.

– Rådgivningstjenester ved universiteter rundt omkring i landet rapporterer om at behovene til studenter som benytter seg av slike tjenester beveger seg i retning av mer alvorlige psykiske helseproblemer, sier studiens forfatter John Guthman ved Hofsra University ifølge en pressemelding fra den amerikanske psykologforeningen.

Flere alvorlige enkelttilfeller

Guthman viser til at tilstanden til studenter som søker rådgivning ikke nødvendigvis er representativ for gjennomsnittsstudentens psykiske helse, men at undersøkelsen antyder at mennesker som sliter mentalt fra barndommen av har bedre muligheter til å studere enn for ti år siden.

Undersøkelsen konkluderer blant annet med at til tross for at studentens psykiske helse gjennomsnittlig har holdt seg stabil de siste ti årene, er det i dag langt flere enkelttilfeller der studenter sliter med kraftig angst og depresjon.

– Prosentandelen av studenter med moderat til alvorlig depresjon har gått opp fra 34 til 41 prosent. Disse avvikene krever ofte betydelig mer ressurser, og kan bidra stort til misoppfatningen om at gjennomsnittsstudenten sliter, sier Guthman.

Fordoblet medisinering

Studien slår dessuten fast at andelen som ble diagnostisert med psykiske lidelser blant studentene som mottok rådgivning er steget fra 93 til 96 prosent siden 1998. I det samme utvalget er andelen som går på medisiner mot mentale sykdommer steget fra 11 til 24 prosent.

Andelen studenter som har vurdert selvmord de siste to ukene før en rådgivningstime har imidlertid sunket fra 26 prosent til 11 prosent de siste tolv årene.