– Rydd opp i nynorsk-rutinene

Ansatte skal beherske både nynorsk og bokmål, skriver Norsk språkråd i et krast brev til Universitets- og høgskolerådet.

Publisert

I januar kunne Universitas fortelle om studenter som ble presset til å ta eksamen på bokmål i stedet for nynorsk, og i et brev til Universitets- og høgskolerådet (UHR), ber Norsk språkråds (NSR) direktør Sylfest Lomheim nå samtlige universiteter og høgskoler om å rette opp i rutinene rundt målform på eksamen. Språkrådet ber lærerstedene gjøre arbeidssøkere oppmerksomme på at de må beherske begge målformer ved ansettelse, slik målloven krever.

Lomheim mener praksisen ved UiO som Universitas har pekt på er opprørende og porvoserende. Rektor Arild Underdal har tidligere uttalt til Universitas at «Det er en oppgave for ledere rundt om å sørge for at retningslinjene blir fulgt». Lomheim påpeker imidlertid at det er rektors overordede ansvar å sørge for at målloven overholdes.

– Det er ikke slik at en instituttbestyrer selv kan bestemme egne kjøreregler. Vedkommende må tvert i mot kjenne til statens regler, og praktisere disse. Det er hårreisende, sier han.

I følge Kirsti Koch, rektor ved Universitetet i Bergen og styreleder i UHR, tas målloven svært alvorlig. Allikevel ser Koch utfordringer i kravet om at søkere bør kunne beherske begge målformer.

– Det stiller jeg meg tvilende til med tanke på ansettelse av utenlandsk personell, sier Koch, som forklarer at andre kolleger som behersker nynorsk i så fall kan være behjelpelig ved oversettelser av eksamener.

Må følge norsk lov

Eva Marie Mathisen, leder i Studentmållaget i Oslo, mener det virker svært fornuftig å informere arbeidssøkere om at de må beherske begge målformer. Allikevel forstår hun problematikken Koch fremhever.

– Jeg tror det er vanskelig å pålegge folk som har et annet morsmål enn norsk å kunne skrive på både nynorsk og bokmål, men jeg tror ikke det er den utenlandske gruppen ansatte som er problematisk, sier Mathisen.

Lomheim mener det ikke er noen ulempe å være utenlandsk.

– Men man må likevel tilfredsstille kravene fra staten.

– Jeg tror rektor har gitt ganske klar beskjed til institutter og fakulteter om at eksamensoppgaver skal foreligge på begge målformer, sier informasjonsdirektør ved UiO, Helge Kjøllesdal.

– Vi må rett og slett følge norsk lov.