PAPIRSTRESS: Stine Jåthun er av mange funksjonshemmede studenter avhengig av ekstra støtte fra NAV ved siden av studielån. Hun beskriver dette som en papirmølle uten like, og sier det ikke er uvanlig at konsulenter legger seg direkte opp i funksjonshemmedes valg av studier.

Dobbelt så mange trenger hjelp

På ett år har Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon fått dobbelt så mange henvendelser. Studentene trenger mer hjelp enn noensinne.

– Økningen i antall saker viser at det er mye som gjenstår før vi oppnår et inkluderende læringsmiljø. Anne Therese Sortebekk, juridisk rådgiver ved Funksjonshemmedes Fellesorganisasjons (FFO) rettighetssenter.

Henvendelsene fra de funksjonshemmede studentene dreier seg ofte om mangel på tilrettelegging, og de økonomiske belastningene dette medfører.

– Mange har spørsmål om hva de gjør når de på grunn av funksjonshemming blir forsinket i studiet, sier Anne Therese Sortebekk, juridisk rådgiver ved Funksjonshemmedes Fellesorganisasjons (FFO) rettighetssenter.

Senteret har behandlet 32 saker om høyere utdanning i 2009, det er en dobling fra i fjor og i forhold til tidligere år.

LES OGSÅ: Funksjonshemmede fikk nei fra NSO

Fortsatt barrierer

Sortebekk mener at økningen vitner om at mye gjenstår når det gjelder pedagogisk og fysisk tilrettelegging i utdanningssektoren.

– Økningen i antall saker viser at det er mye som gjenstår før vi oppnår et inkluderende læringsmiljø. Funksjonshemmede og kronisk syke opplever fortsatt mange barrierer i sin studiehverdag, sier hun.

En som merker disse er andre års kriminologistudent ved Universitetet i Oslo (UiO), Stine Jåthun. Som synshemmet trenger hun særegen produksjon av fagbøker, og på grunn av store forsinkelser i leveringen går hun nå glipp av en eksamen og må utvide sin studietid med et halvt år. Ekstra lån fra lånekassen får hun ikke dekket.

– Det er helt klart en påkjenning, både når det gjelder tid og penger. Alle bør tross alt ha rett til like gode utdanningsvilkår, sier hun.

LES OGSÅ: [Handikappede studenter foretrekker kreative fag](2)

Flere kjenner sine rettigheter

FFOs rettighetssenter gir råd og veiledning rundt regelverk og henvisning til kontaktpersoner ved lærersted i hver enkelt students tilfelle. Rådgiver ved organisasjonens skole- og studieavdeling, Ove Helseth, sier at det er positivt at flere funksjonshemmede studenter tar kontakt for rådgivning.

– Innføringen av den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven har hatt sin innvirkning. Disse tallene viser blant annet at studentene begynner å kjenne sine rettigheter, sier han.

Fravær på tilrettelegging for funksjonshemmede ble fra 2009 ansett som diskriminering.

LES OGSÅ: [Krever ekstrastipend for funksjonshemmede](3)

Hard kritikk mot NSO

Norsk Studentorganisasjon (NSO), vedtok nylig å ikke inkludere tolv måneders studiestøtte for funksjonshemmede i sitt arbeidsprogram. Påtroppende NSO-leder Anne Karine Nymoen sier de har mottatt mye kritikk for dette.

– Vi har fått mange som setter spørsmålstegn ved avgjørelsen, men det er viktig å presisere at selv om det ikke er stadfestet i arbeidsprogrammet kommer vi til å jobbe med helårs studiefinansiering av funksjonshemmede, sier hun.

På programmet stod derimot momsfradrag på e-bøker, et forslag som ble nedstemt av finanskomiteen i april.

– Nå som det ikke er aktuelt lenger blir det tid til andre ting, sier Nymoen.

LES OGSÅ: [Det store skuddet i foten](4)