DÅRLIG LUFT: Ida Sandbakken (f.v.), Liv Inger Gabrielsen, Kjetil Wick Sætre og Silje Anine Green, er usikre på om luftannleggene på kursrommene fungerer.

Studerer i kloakkluft

Jusstudentene er spredt over flere lokaler med dårlig luft og kloakklukt. Men en løsning vil ta fem til ti år, sier teknisk direktør ved UiO.

– Kursholdere har sett seg nødt til å måtte flytte undervisningen på umiddelbar varsel grunnet dårlig luft. I mange rom lar ikke vinduene seg åpne, og enkelte dager siver det kloakklukt ut av lufteanlegget, forteller Liv Inger Gabrielsen i Juridisk studentuvalg (JSU).

Universitas skrev i april 2008 at jusstudentene mistet 100 leseplasser og en kantine, og i april 2009 om at dårlig klimaanlegg og skitne lokaler tvinger jusstudenter til alternative lesesaler. Situasjonen har ikke forbedret seg.

Splittet

Studentutvalget forteller at dagens læringslokaler er langt fra tilfredsstillende. Jusstudentene har i dag forelesninger i flere innleide lokaler: Domus Nova, misjonsalen, Edderkoppen teater, og lokaler i Rosenkrantzgate og Cort Adelers gate. Dette er fordi forelesningslokalene som finnes ved Det juridiske fakultet ikke er store nok til å romme alle.

Fakultetsdirektør Benedicte Rustad sier at situasjonen med spredde læringslokaler er mindre heldig, og at det er ønskelig å samle studiet på et sted.

– Å få et mer samlet studiested ville betydd et bedre miljø for både studenter og ansatte. Det er dumt at de nå bruker mye tid på å gå fra bygg til bygg, sier hun.

Dårlig luft og kloakklukt

Medlem i JSU Kjetil Wick Sætre forteller at bygget som heter Domus Nova ved St. Olavsplass, hvor flere kursrom og leseplasser befinner seg, er overbelastet.

– Siden deler av byggene rundt universitetsplassen er under oppussing, sitter alt for mange på Domus Nova og leser, sier Sætre.

Gabrielsen mener at Domus Nova har et stort problem med inneklima, selv uten overbelastningen.

– Det finnes til og med kursrom der vinduene ikke kan åpnes, sier hun.

Silje Anine Green er student ved Det juridiske fakultetet, og er enig i at det er dårlig luftkvalitet på Domus Nova.

– Når man kommer inn, så møter man en vegg av dårlig luft, sier hun.

Gabrielsen forklarer at salene forelesningene foregår i, ikke egner seg til dette formålet.

– På Edderkoppen må studentene sitte med blokken i fanget og knærne presset opp i setet foran, og i misjonssalen er det for mørkt, sier Gabrielsen.

Green kjenner seg også igjen i at salene som blir brukt til forelesninger ikke er optimale.

– Når foreleserne bruker overhead, er det veldig vanskelig å lese det som står der på grunn av dårlig belysning, sier Green.

Bedring om fem til ti år

I UiOs strategiplan fram mot 2020 står det at det er et mål å finne en mer samlet løsning for de leide lokalene som disponeres av Det juridiske fakultet i Oslo sentrum. Men det står ingenting konkret om hvor lang tid dette vil ta.

Teknisk direktør ved UiO Frode Meinich sier at universitetsledelsen, fakultetsledelsen og teknisk avdeling allerede er i samtaler om for å se på hvordan de kan få dette til.

– Det foreligger ingen konkrete planer, og man må regne med at å få til en mer samlet løsning vil ta 5-10 år, sier han.

Han kjenner også til problemene med dårlig inneklima.

– Vi er kjent med at en del studenter opplever at inneklima spesielt i Domus Nova ikke er tilfredstillende. Dette jobber vi konkret med å se på, blant annet sammen med gårdeier. Foreløpig har vi ikke trukket noen konklusjoner, sier Meinich.