PRIS OG UTVALG: Kafédirektør Alain Clérambault i SiO tror studentenes utilfredshet skyldes pris og utvalg. ARKIVFOTO: Ketil Blom

Studentkafeene dårligst ut

Kafédriften kommer dårligst i studentenes vurdering av Studentskipnaden i Oslo.

*Studentenes SiO:*

• I brukerundersøkelsen for 2010 svarte studenter fra UiO, BI og 7 andre SiO-institusjoner på en rekke spørsmål om Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) tilbud.
  • Spørsmålene gikk blant annet på studentenes tilfredshet med SiO, hvilke tilbud og tjenester de benytter seg av, og hvor fornøyde de er med disse.
  • SiO oppnådde en kundetilfredsindeks på 62, på en skala fra 0 til 100.
  • 3645 studenter har besvart brukerundersøkelsen.
  • Kilde: TNS Gallup, Studentsamskipnaden i Oslo

– Pris og bredden i utvalget er nok det utslagsgivende, men vi har ikke mulighet til å ha lavere priser innenfor dagens økonomsike rammer, sier kafédirektør Alain Clérambault.

Studentene er minst fornøyd med Studentkafeene av alle Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) tilbud, ifølge samskipnadens egen brukerundersøkelse. Clérambault innrømmer at utvalget i de mindre kafeene ikke er tilfredstillende i dag. Men han mener likevel at det er naturlige grunner til at SiO-studentene ikke er så fornøyde med kafétilbudet.

– Kafeene er en av de virksomhetene som flest studenter bruker, og derfor den flest har en mening om, sier Clérambault, som forteller at kafeer ofte skårer dårlig i slike brukerundersøkelser.

Ønsker å bli bedre

Det er over 40 serveringssteder i Oslo som er tilknyttet SiO. I 2008 fikk [én av fire av disse strykkarakter](1) i en brukerundersøkelse spesielt rettet mot Studentkafeene. Og i fjor høst kom det fram at det hadde vært en uvanlig høy prisstigning i kafeene til SiO.

Hovedstyreleder i SiO Fredrik Refsnes er enig i at Studentkafeene har forbedringspotensiale.

– Studentkafeene er et område vi ønsker å bli bedre på, og kafestyret har nå fått en mer detaljert rapport som de kan bruke som et godt styringsverktøy, sier Fredrik Refsnes, hovedstyreleder i SiO.

Jevn tilfredshet

På de aller fleste områder, inkludert informasjon, omdømme og synlighet, kommer imidlertid SiO godt ut av det i sin egen brukerundersøkelse. Som i tidligere år er Studentbarnehagene den tjenesten SiO-studentene er klart mest fornøyde med.

– Dette bekrefter jo bare det vi allerede vet, at de som bruker disse barnehagene er veldig fornøyde, og at vi har veldig gode barnehager, sier Refsnes.

Refsnes trekker frem informasjonsarbeidet til SiO rundt Studenthelsetjenesten og Tannhelsetjenesten som et tiltak som har gitt synlige effeker i undersøkelsen.

– Det er gledelig at vi både gjør det godt på mer overordnede temaer, og at vi ser at målrettede tiltak vi har satt i gang på spesifikke områder har gitt resultater, sier han.

Ikke i mål ennå

Studentene ved Universitetet i Oslo (UiO) har en mer positiv oppfatning av SiO enn de andre institusjonene som er underlagt samskipnaden. Refsnes mener at dette i stor grad handler om hva som finnes av tilbud ved de enkelte institusjonene.

– UiO har et veldig bredt tilbud i forhold til det en del av de andre institusjonene har, sier han.

Over det hele får SiO en score på kundetilfredshetsindeksen på 62 av 100, dette er ett poeng opp fra i fjor. Refsnes sier imidlertid at SiO sitt mål er å nå en kundetilfredshet på 67.

– Vi er godt i gang, men vi vil bli enda bedre.