Student ble universitetsdirektør for en dag

Rollebytte ved amerikansk universitet.

Publisert

Iført olabukser og joggesko, satte universitetsdirektør James T. Harris seg på student Doug Shultz’ motorsykkel for å levere aviser på campus forrige torsdag. I mellomtiden hadde Shultz ansvar for å pleie direktørens forretningsforbindelser over lunsj. Rollebyttet er en årlig tradisjon ved det amerikanske Widener University, melder Associated Press.

Direktør for en dag

Hvert år gis nemlig en student muligheten til å innta direktørens rolle for en dag. Samtidig må direktøren ta studentens plass, med alt det innebærer av forelesninger og deltidsjobb. Hensikten med tradisjonen er å gi studentene inntrykk av hvordan det er å lede en utdanningsinstitusjon med nærmere 5 000 studenter, men også å minne direktøren om studentenes hverdag.

– Det gir meg førstehåndserfaring fra studentene går gjennom hver dag. I det lange løp gjør det meg til en bedre leder, sier Harris til Associated Press.

Tok notater

Studentene søker om å få oppleve en dag i direktørens sko, og i år var det miljøvitenskapsstudenten Shultz som slo 16 andre søkere ved å love sterkere fokus på gjenvinning og bærekraftig forbruk ved universitetet.

Han måtte dermed godsnakke med en potensiell pengegiver og avgjøre hvorvidt en søker skulle tas opp, ved siden av å presentere sin nye miljøpolitikk overfor ansatte og studenter ved universitetet.

Universitetsdirektøren måtte på sin side møte opp til forelesningene Shultz gikk glipp av, og ta notater. Han slapp imidlertid å holde presentasjon av sin stedfortreders prosjekt om biologisk mangfold i Costa Rica.