HAR FORNØYDE STUDENTER: Rektor ved NIH Sigmund Loland tror bedre oppfølgiong er en av grunnene til at studenter ved de nasjonale høyskolene er mest fornøyd. ARKIVFOTO: Lena Nielsen

Høyskolestudentene mest fornøyde

Rektor ved Idrettshøgskolen tror det skyldes små læringsmiljø og høy kompetanse.

*Studiekvalitet:*

• Universitas skrev forrige uke at 1 av 4 studenter er misførnøyd med studiekvaliteten ved sitt lærested.
  • Dette kommer frem i en nasjonal undersøkelse Sentio har utarbeidet for Universitas og Studentenes Landsforbund.
  • Nasjonale høyskoler studenter er mest fornøyde: 80 prosent svarer at de er fornøyd eller svært fornøyd.
  • Ved universitetene svarer 75 prosent av studentene at de er fornøyd eller svært fornøyd.
  • Studentene ved lokale høyskoler er minst fornøyde, 69 prosent svarer at de er fornøyd eller svert fornøyd.

Studenter ved nasjonale høyskoler er mer fornøyde med studiekvaliteten ved sitt lærested enn andre studenter. Dette kommer frem i en nasjonal undersøkelse Sentio har utarbeidet for Universitas og Studentenes Landsforbund. Mens 21 prosent av studentene ved nasjonale høyskoler og sier de er svært fornøyd med studiekvaliteten svarer 13 prosent av studentene ved landets universiteter og 12 prosent av studentene ved lokale høyskoler at de er svært fornøyd med studiekvaliteten ved sitt læringssted.

– De vitenskapelige høyskolene har samlet den nasjonale spesialkompetansen på sine skoler. Det er også tettere mellom studenter og de vitenskapelige ansatte, slik at studentene kan få en bedre oppfølging, sier rektor ved Norges idrettshøgskole Sigmund Loland.

Studentrepresentant ved Idrettshøgskolen Ragnhild Austgulen Fosnæs er enig i rektor Lolands uttalelser.

– Jeg føler at vi får veldig gode tilbakemeldinger fra lærerne, også er det et lite studentmiljø som gjør det lettere å bli kjent med andre studenter, og det gjør jo at man trives.

LES OGSÅ: [1 av 4 norske studenter misfornøyd med studiekvaliteten](1)