Handikappede studenter foretrekker kreative fag

Velger kunst fremfor IT, ifølge ny studie.

En ny undersøkelse utført i Skottland viser at funksjonshemmede studenter er overrepresentert i kreative og kunstneriske fag. Den viser dessuten at tekniske fag som IT er særlig lite populært blant denne gruppen. Det melder Times Higher Education.

Overrepresentert på kreative læresteder

Konklusjonen er basert på tall som viser at 4,6 prosent av britiske studenter som tar IT-relaterte fag har fysiske eller andre handikap. Til sammenligning er 9,4 prosent av dem som studerer kreative fag, kunst eller design handikappede. Tallet for studenter innen historie og filosofi er 7,7 prosent.

Undersøkelsen viser dessuten at de tre utdanningsinstitusjonene som er mest populære blant skotske funksjonshemmede, alle spesialiserer seg i kreative fag. Øverst troner Glasgow School of Art, der 17,7 prosent av studentmassen er handikappede, deretter følger Royal Scottish Academy of Music and Drama og Edinburgh College of Art med henholdsvis 12 og 11,3 prosent.

Etablert myte

Ifølge forskningsrapporten «The course preferences of disabled students in higher education in Scotland» forfattet av Danielle Farrel og John Robertson ved University of the West of Scotland, er det en etablert myte at handikappede velger IT-relaterte fag.

– Folk antar gjerne at handikappede velger IT-utdannelser på grunn av at teknologiske fremskritt har gjort det mulig for denne gruppen å følge en karriere innen IT. Denne antagelsen støttes ikke, heter det i rapporten.

Det pekes dessuten på at dyslektikere utgjør en stor andel av dem som regnes som handikappede.

– Denne spesifikke gruppen har en tendens til å velge emner med en mer visuell natur, fremfor emner som krever at man tar notater fra forelesninger og avlegger skriftlig eksamen, konkluderer rapporten.