DUSØR: Den som kan bidra til å oppklare det mystiske øltyveriet ved Københavns Universitet loves 25 liter håndbrygget øl. ILLUSTRASJONSFOTO: Creative Commons / Ms L

Innbruddstyver stjal 60 liter studentbrygget øl

Nå utlover bryggerne øldusør

Lørdag 27. februar brøt ukjente gjerningsmenn seg inn i kjelleren til et studenthjem tilknyttet Københavns Universitet, og tok med seg 60 liter håndbrygget øl, skriver den danske Universitetsavisen.

Innbruddstyvene stjal dessuten en sykkeltilhenger og bryggeriutstyr til en verdi av rundt 2500 kroner. De skal i tillegg ha mistet en ølkasse i bakken, med det resultat at ti liter øl gikk til spille.

Studentene Klaus Bruun Pedersen og Mattias Salling Dahllöf har brygget øl i kjelleren til studenthjemmet Studentergaarden, under navnet Phar Kan siden 2007. De fortviler over tyveriet.

– Jeg har brukt så mye tid og kjærlighet på dette, og da er det forferdelig å se at det bare blir stjålet og kastet rundt med. De har dessuten tatt mange øl som har stått og lagret, og som jeg lenge har gledet meg til. Og nå som de endelig er i ferd med å bli gode, så blir de bare stjålet, sier Klaus Bruun Pedersen til Universitetsavisen.

Studentene har valgt å ikke politianmelde saken, grunnet dårlige erfaringer med å anmelde tyverier på studenthjemmet. Bryggeriet er imidlertid ikke blitt utsatt for tyveri tidligere. Lokalet der øl og utstyr sto oppbevart var ulåst da ugjerningen fant sted.

– Jeg trodde ikke det fantes så onde mennesker, begrunner Bruun Pedersen overfor Universitetsavisen.

Det studentdrevne mikrobryggeriet utlover nå 25 liter nybrygget øl som dusør til dem som har opplysninger som kan bidra til å oppklare saken.