UGLER I MOSEN: Det er ikke bare forskning i verdensklasse som foregår ved eliteuniversitetet Oxford. En drikkeklubb ved universitetet beskyldes nå for å ha sendt uakseptable e-poster. FOTO: Creative Commons / Tim Caynes

14 studenter midlertidig utvist fra eliteuniversitet

Beskyldes for å ha sendt kvinnenedsettende e-poster.

14 medlemmer av studentforeningen Penguin’s drinking society ved det britiske eliteuniversitetet Oxford er blitt midlertidig utvist. Dette skjer i etterkant av at en anonym varsler beskylder foreningen for tvilsom praksis gjennom plakater opphengt på campus, melder Sky News.

Plakatene gjengir blant annet det som skal være en e-postkorrespondanse, der medlemmer av foreningen omtaler kvinnelige medstudenter på en nedsettende måte. Blant korrespondansen var en liste over navn på potensielle kandidater det var aktuelt å invitere til et gruppestevnemøte klubben arrangerer.

Ifølge studentavisen Cherwell skal følgende kommentar ha stått oppført ved siden av en kvinnelig førsteårsstudents navn: «Only if we're desperate». En annen student skal ha fått denne karakteristikken: «Saw her get battered on [Saturday]... although not all that great».

Plakatene informerer dessuten om innvielsesritualene nye medlemmer må gjennomgå. Disse innebærer blant annet at kandidatene må utføre et nakenløp innsmurt i gåsefett, og at de må spise rå blekksprut.

Anklagene som fremgår av plakatene følges nå opp med etterforskning fra universitetsledelsen.

– Studentene det gjelder er blitt midlertidig utvist som en del av denne prosessen, men det betyr ikke at dette skal forstås som en straff eller dom mot dem på nåværende tidspunkt, sier en talsmann fra universitetet til Sky News.