– STÅR IKKE BAK: Presidenten selv hevder å ikke ha stått bak arrestasjonen av student Chumani Maxwele. FOTO: Creative Commons / Michael Wuertenberg (World Economic Forum)

Student arrestert for å gi presidenten fingeren

– Minner om apartheidepokens sikkerhetspoliti, sier opposisjonspolitiker.

Det som begynte som en vanlig joggetur for den sørafrikanske sosiologistudenten Chumani Maxwele, tok raskt en ubehagelig vending.

Idet president Jacob Zumas konvoi passerte den joggende studenten, gjorde Maxwele en gest med hånda. Presidentens sikkerhetsvakter oppfattet situasjonen som at Maxwele viste presidenten langfingeren. Dermed ble han arrestert og holdt i varetekt i et døgn. Det skriver den sørafrikanske avisen The Times.

– Minner om apartheidtiden

Ifølge The Times skal politiet ha brukt skytevåpen under arrestasjonen. Maxwele fikk dessuten en sekk trukket ned over hodet, og han skal ha blitt utsatt for fornærmelser og trusler fra politiet i gjennom hele varetekten.

Guvernør i Western Cape-provinsen, Helen Zille fra opposisjonspartiet Democratic Alliance, reagerer på arrestasjonen.

– Dette minner oss om metodene til apartheidepokens sikkerhetspoliti, sier hun til The Times.

Vurderer søksmål

Ifølge Maxwele selv, vinket han bare mot konvoien. Han er selv medlem av presidentens parti, African National Congress.

– Min misnøye er rettet mot politibetjenter som tror de kan ta loven i egne hender, sier Maxwele til avisen Die Burger.

– Jeg visste ikke engang at det var Zumas konvoi.

Sosiologistudenten vurderer nå å saksøke politiet.

Ifølge en talsmann for det sørafrikanske politidepartementet, har ikke presidenten selv tatt del i siktelsen mot Maxwele.