ØYNER MULIGHETER: Mari Berdal Djupvik, leder i Velferdstinget og Fredrik Refsnes, styreleder i Studentskipnaden i Oslo, øyner muligheten for studentboliger i Bjørvika.

Studentboliger med operanabo

Forslaget om studentboligbygging i Bjørvika støttes av samtlige partier unntatt FrP.

*Dette er saken:*

• Universitas skrev i august 2009 om muligheten for studentboligbygging i Bjørvika.
  • Oslo kommunes byutviklingskomité vedtok 3. februar følgende forslag: «Byrådet bes i samarbeid med Oslo Havn KF, Hav Eiendom AS og Studentsamskipnadene tilrettelegge for at det etableres et betydelig antall studentboliger på tomtene som omkranser operaen i Bjørvika.»
  • Av alle partier (AP, Frp, V, SV, H), var det kun FrP som stemte imot.
  • Forslaget stemmes over 17.februar i byrådet.

Etter at Ola Elvestuen fra Venstre [lanserte idéen om studentboliger i Bjørvika](1) under valgkampen, har hans initiativ fått støtte fra andre politiske partier. Etter en votering i byutviklingskomiteen i Oslo, stemte alle partiene for utbyggingen. Fremskrittspartiet (FrP) har imidlertid stemt mot.

– I livets startfase trenger ikke studentene bolig i strandkanten, de får kjøre rundt i folkevognen litt til.

Jan Erling Tank-Nielsen, Fremskrittspartiet.

– I livets startfase trenger ikke studentene bolig i strandkanten. De får kjøre rundt i folkevognen litt til. For oss handler det om hvem som skal betale differansen mellom subsidiert billig studentleie og reell leie, sier Jan Erling Tank-Nielsen, varamedlem i byutviklingskomiteen for FrP.

En levende bydel

17. februar skal bystyret avgjøre om det skal rettes et direkte pålegg ovenfor tomteeieren HAV eiendom om å legge til rette for et vesentlig antall studentboliger like ved Operahuset. Ola Elvestuen fra Venstre mener mulighetene for å få gjennom forslaget i bystyret er gode.

– Bjørvika er en helt ny bydel hvor vi må skape liv, sier han.

Han mener at studentene passer ideelt inn i bybildet med det nye Deichmanske bibliotek og de andre kulturinstitusjonene som skal ligge der.

– Vi mangler studentboliger. Om HAV Eiendom må selge tomtene sine til en litt lavere pris, handler alt til syvende og sist om hvilken bydel vi ønsker å ha, sier Elvestuen.

Han minner om at HAV Eiendom ligger under Havnestyret, som styres av det offentlige. Dette er et godt premiss for å få forslaget igjennom, mener Elvestuen.

En krevende politisk beslutning

Tone Tellevik Dahl fra Ap støtter Venstres forslag. Likevel innrømmer hun at å få forslaget gjennom vil bli krevende.

– Bjørvika trenger flere boligtyper, ikke bare en. Men vi kan jo bare yte politisk press mot Havnestyret, som igjen skal gi instruksjoner til HAV Eiendom. Med andre ord, politisk press er ikke det eneste som kan avgjøre saken, sier Tellevik.

Hermann Kopp, fraksjonsleder for Høyre (H) i byutviklingskomiteen, minner igjen om at dette dreier seg om en stor politisk avveining.

– Skal staten heller bygge andre steder og få flere boliger for den samme prisen? Dette har med økonomi og finansiering å gjøre, sier Kopp.

Kopp tror at det kan bli kronglete å finne en fornuftig løsning på saken.

Venter på forhandlinger

– Vi er veldig spente på avgjørelsen, sier Fredrik Refsnes, styreleder i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

Han ønsker en tett dialog med både byrådet og HAV Eiendom om skisser og økonomi i forkant av en eventuell utbygging.

– Vårt mantra har fra begynnelsen av vært at det her må politisk vilje til. Vi er avhengig av byrådet for å kunne bygge, sier han.

Refsnes mener det å bygge studentboliger i et så luksuriøst område kan forsvares.

– Hvis vi får til dette under kostnadsrammene, kan det absolutt forsvares, sier Refsnes.

HAV Eiendom er den største tomteeieren i Bjørvika-området. Administrerende direktør Eva Hagen mener at utbygging absolutt er mulig.

– I firmaets høringsutkast til planprogram for Bjørvika er dette et mulig sted for å realisere studentboliger, sier Hagen.

Byrådet har henvendt seg til dem, og de venter på videre forhandlinger med SiO.

Studentenes boligkrise

Fra studentpolitisk side argumenteres det heftig for utbygging av studentboliger i Bjørvika. Leder av Velferdstinget (VT), Mari Berdal Djupvik, mener at studentenes boligsituasjon er det som vil avgjøre debatten.

– Det er snakk om veldig mange boliger her. Denne tomten kan vi ikke gi fra oss. Noen argumenterer for at vi kan bygge mange andre steder, men det er faktisk svært få steder vi kan bygge på, siden Oslo kommune vil verne om Marka, sier Djupvik.

Dersom forslaget går igjennom, håper SiO på realisering av bygningsprosjektet innen fem år.