ÅSTED: Salisbury University ble nylig åsted for det største kunsttyveriet i universitetets historie, skal vi tro det lokale politiet. FOTO: Creative Commons / Big Mike 42

Studenter stjal statue fra universitet

Beholdt avkappet hånd som trofé.

En mislykket rampestrek kan føre til at to 18 år gamle studenter ved det det amerikanske Salisbury-universitetet må tilbringe de neste 15 årene i fengsel.

OFFER: Torsdag kom skulpturen av 1800-tallsfilosofen Henry David Thoreau til rette, etter å ha vært stjålet og mishandlet.

Studentene ble arrestert før helgen og er nå siktet for å ha stjålet en 200 kilo tung bronseskulptur av den amerikanske 1800-tallsfilosofen Henry David Thoreau. Det skriver Delmarva Daily Times.

Tyveriet ble ifølge det lokale politiet gjennomført i samarbeid med en 56 år gammel mann som verken studerer eller er ansatt ved universitetet. Politiet omtaler kuppet som det største kunsttyveriet som noensinne er begått på universitetet.

Skulpturen er nå tilbake i universitetets besittelse, men mangler venstre hånd. Ifølge kriminaletterforsker Brian Waller har studentene ønsket å beholde hånda som et trofé, etter å først ha forsøkt å kappe hodet av statuen.

Deretter skal studentenes 56-årige medsammensvorne ha solgt skulpuren til den lokale gjenbruksstasjonen for en sum tilsvarende 2 600 norske kroner. Det var gjenbruksstasjonen som informerte politiet og leverte statuen tilbake.

– Vi har fått inn statuer før, men ingen så store og dyre som denne. Den er verdt tusenvis av dollar, sier eieren av gjenbruksstasjonen, David Eccleston til Delmavara Daily Times.

Studentene siktes for skadeverk, og tyveri av gods til en verdi på over 10 000 dollar. Strafferammen for sistnevnte er 15 års fengsel.