OPPGITT: – Jeg var ikke klar over dette før jeg skulle kjøpe månedskort etter 30 års dagen min. Når jeg ikke tjener mer penger enn noen andre studenter, passer 200 kr ekstra utgifter i måneden meg jævlig dårlig, sier masterstudent Erik Laugerud.

Studentorganisasjonene krever slutt på aldersdiskriminering

StL og NSU vil ha sporveisrabatt for alle studenter, men de borgelige er motvillige.

*Studentrabatt på kollektivtransport*

• Alle studenter under 30 år får rabatt på Ruters og NSBs avganger.
  • 20 prosent av studentene i Norge er over 30 år. 50 prosent er over 25 år.
  • Ruter gir månedskort til 330 kroner, ordinær pris er på 550 kroner.
  • Regjeringen lover i Soria Moria 2 å legge til rette for økte studentrabatter.
  • I Oslo bystyre har Arbeiderpartiet fremmet et forslag om å redegjøre for følgene av en oppheving av aldersgrensen. Dette ble nedstemt av borgelig flertall.

– Når jeg ikke har spesielt god råd fra før av, så er 200 kroner mer i måneden ganske mye, sier 31 år gamle Eirik Laugerud, masterstudent i engelsk oversettelse ved Universitetet i Oslo (UiO).

Han har i likhet med 20 prosent av norske studenter blitt for gamle for nedsatt pris på kollektivtransport, og må på tross av heltidsstudiet betale full pris for trikk, buss og t-bane.

– Da jeg gikk fra 29 til 30 år, fikk jeg på ingen måte bedre råd. Det var ikke noe automatikk i det. Det virker helt meningsløst å trekke et så skarpt skille, sier Laugerud.

Nytt år, gamle krav

I helgen hadde Norsk Studentunion (NSU) og Studentenes Landsforbund (StL) et felles landsstyremøte for å tegne ut og koordinere krav til vårens reviderte statsbudsjett. Blant resolusjonene som ble vedtatt er full avskaffelse av aldersgrense for studentrabatt på kollektivtransport.

Leder av NSU Anne Karine Nymoen mener det er på høy tid å få slutt på det de mener er aldersdiskriminering.

– Vi synes det er veldig uheldig er at studenter blir diskriminert på denne måten, sier hun.

I løpet av Nymoens fem aktive år i studentpolitikken har kravet om nedsatt studentrabatt og aldersgrenseheving vært et samlingspunkt for de to foreningene. I år lover leder for StL Ina Tandberg økt oppfølgning.

– I Soria Moria 2-erklæringen presiseres det at regjeringen vil legge til rette for økt studentrabatt på kollektivtransport, og da vil vi selvsagt holde dem ansvarlige for det, sier hun.

Borgerlig brannmur

Men det ser ut til at studenter over 30 må smøre seg med tålmodighet, i alle fall til 2011. Ifølge Rina Mariann Hansen, fraksjonsleder for miljø og samferdsel i Arbeiderpartiets bystyregruppe, har saken vært tatt opp i bystyret med borgelig nedstemming som resultat.

– Vi har foreslått i bystyret å få framlagt hva konsekvensene av oppheving av aldersgrensen er. Men dette er blitt nedstemt av det borgerlige bystyreflertallet Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, sier Hansen.

Hun forklarer at studentrabatten Ruter tilbyr subsidieres av Oslo kommune, og derfor får man ikke gjennomført et slik tiltak uten flertall.

Feil fokus

Medlem i Arbeiderpartiets transportkomité Gorm Kjernli mener studentunionene heller bør fokusere på økning av generell studentrabatt slik det står i Soria Moria 2.

– Jeg tror det er viktigere og mer realistisk å få til en generell rabattøkning enn en fjerning av aldersgrensen. De over 30 befinner seg nok i en litt sterkere økonomisk situasjon enn de som kommer rett fra videregående. Det er denne gruppen som først og fremst trenger disse fordelene. Det å få til 50 prosent rabatt på kollektivtransport er absolutt realistisk i denne regjeringsperioden, sier Kjernli.

Student Erik Laugerud mener dette faller på sin egen urimelighet.

– Det virker som om den politiske konsensusen går på at vi over 30 studerer mindre, tar flere enkeltemner og jobber mer. Men for meg og for veldig mange andre er den generaliseringen temmelig ubrukelig.