Coca-Cola ut, Pepsi og Solo inn

Etter ett år med politisk press skal SiO kutte ut Coca-Cola som hovedleverandør for Studentkafeene.

*Velferdstinget og SiO:*

• Velferdstinget er et studentpolitisk organ og interesseorganisasjon for alle studenter tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).
  • Velferdstinget legger føringer for hvordan det er ønskelig at SiOs tilbud til studentene skal være.

– Vi er kjempefornøyde. Både fordi Ringnes hadde et bedre tilbud enn Coca-Cola, og fordi det kommer til å gjøre det lettere for studentene å gjøre et etisk valg når de kjøper mineralvann, sier leder i Velferdstinget Jenny Nygaard.

Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) inngikk nylig en avtale med Ringnes som ny hovedleverandør av brus og mineralvann for neste periode. Leverandøravtalen omfatter brus og mineralvann til kantinene, Chateau Neuf, og Puben på Frederikke. Tidligere var det Coca-Cola Drikker AS som har hadde denne oppgaven.

– Den nye avtalen innebærer at Coca-Cola kommer til å få en veldig mye mindre andel av utstillingsplassen på SiOs kafeer, sier Nygaard.

Denne plassen vil i stedet inntas av Ringnes-produkter som Pepsi, Solo, Farris og Imsdal. Det vil imidlertid fremdeles være mulig å få tak i Coca-Colas produkter.

Miljøødeleggelser og tortur

Velferdstinget vedtok i fjor høst en resolusjon der de uttrykte bekymring for etiske problemer ved Coca-Colas virksomhet. De oppfordret derfor SiOs hovedstyre til å ta et klarere standpunkt mot uetiske samarbeidspartnere og lete etter alternative leverandører.

Mye av bakgrunnen for VTs bekymring er en rapport som viser at Coca-Cola Company er ansvarlige for miljøødeleggelser og utarming av vannressurser i India.

Det vises dessuten til aktiv motarbeidelse av fagforeninger i flere land der selskapet opererer. Særlig trekkes colombianske forhold frem, der selskapet er blitt beskyldt for å stå bak mord, tortur og trakassering av fagbevegelsen, gjennom paramilitære grupperinger.

Prishensyn foran etikk

Ifølge SiOs styreleder Øyvind Gjengaar var imidlertid pris det viktigste kriteriet for valg av leverandør.

– Vi byttet til det alternativet som var billigst, sier Gjengaar, men presiserer at han også er tilfreds med at avtalen sammenfaller med Velferdstingets politikk.

– Mange av produktene vil være de samme, men jeg håper vi kan bremse opp prisveksten. Mye av målet til studentkafeene er jo å holde prisene nede, sier Gjengaar.