MISTER UNDERVISNING: Medisinstudenter ved Universitetet i Oslo mister obligatorisk undervisning ved flere sykehus fordi de ikke har fått vaksine mot svineinfluensaen. Arkivfoto: Brian Olguin

Medisinstudenter får ikke vaksine og mister undervisning

– Burde prioriteres som annet helsepersonell, sier lederen i Norsk medisinstudentforening.

I dag meldte Radio Nova at medisinstudenter ved Universitetet i Oslo (UiO) blir nektet obligatorisk undervisning ved enkelte sykehus, fordi de ikke har fått vaksine mot svineinfluensa.

Problemet er at medisinstudentene ikke prioriteres i køen om å få vaksinen, på linje med annet helse- og omsorgspersonell.

– Medisinstudentene burde definitivt prioriteres på lik linje med annet helsepersonell. Dette innebærer jo at vi mister verdifull undervisning som vi senere får bruk for i praksis, sier Ole-Christian Normann, leder i Norsk medisinstudentforening, til Universitas.no.

Kan ikke ta eksamen

Normann synes det er svært uheldig at medisinstudentene går glipp av den obligatoriske undervisningen i kliniske smågrupper, som de senere vil trenge for å gå opp til eksamen.

– Dette kan føre til at studentene ikke får gå opp til eksamen, fordi de får for stort fravær fra obligatorisk undervisning. Om de likevel skulle få muligheten til å gå opp til eksamen, har de uansett mistet noe på veien, som de også får bruk for senere som leger, sier han.

Journalen, nettavisen til journaliststudentene ved Høgskolen i Oslo, skrev i går om at medisinstudentene holder seg borte fra pasienter med svineinfluensa, fordi de må stille seg bak i vaksinekøen.

Britt Ingjerd Nesheim, studiedekan ved Det medisinske fakultetet på UiO, sier til Journalen at hun mener det er helsemyndighetenes skyld at studentene ikke får ta vaksinen.

– Vi er en institusjon og har ingen vaksiner, sier hun.

Ifølge Nesheim gjelder ansvaret for vaksinering for hele UiO. Hun har henvendt seg til sykehusene for å høre hva de planlegger å gjøre videre med vaksinasjon av studenter.

– SiO bør ordne opp

I en rapport fra Folkehelseinstituttet anbefales det at vaksinering av helse- og omsorgspersonell starter samtidig med vaksinering av risikogruppene, og dermed prioriteres foran resten av befolkningen.

Gunnhild Wøien ved Folkehelseinstituttet sier til Journalen at det er opp til det enkelte sykehus om de bestemmer seg for å vaksinere medisinstudentene.

– Hvis studentene har praksis i avdelinger hvor de ansatte defineres som frontlinjepersonell, bør de også få vaksinen. Vi sier ingenting i våre anbefalinger om at de som får vaksinen, må være fast ansatt, sier Wøien.

Ole-Christian Normann mener at Studenthelsetjenesten burde ordne opp i problemet.

– Det er bare snakk om noen hundre studenter som trenger å ta vaksinen, så det burde la seg gjøre for Studenthelsetjenesten å få orden på dette. Det enkleste ville jo være at medisinstudentene fikk ta vaksinen der, sier han.