TJENER BEST: BI-rektor Tom Colbjørnsen. (Arkivfoto: Stephane Lelarge)

BI-rektor tjener mest av landets rektorer

Får nesten en million mer enn Norges nest best betalte rektor.

Ryktet sier som kjent at Handelshøyskolen BI tiltrekker vestkantjenter og pappagutter fra Bærum, som gjerne kommer fra familier med høy utdanning og inntekt. Dermed kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at BI-rektor Tom Colbjørnsen troner øverst på inntektstoppem blant landets rektorer. I fjor hadde han en inntekt på hele 2,5 millioner kroner, og en formue på drøyt 3,3 millioner.

Litt mer overraskende er det kanskje at Knut Hove, rektor ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, følger hakk i hæl på Colbjørnsen som en god nummer to. I fjor sto Hove oppført med en inntekt på 1,4 millioner kroner, og en formue på nesten 7 millioner.

På tredjeplass over rektorene som tjente mest i fjor finner vi tidligere rektor ved Universitetet i Oslo, Geir Ellingsrud, med en inntekt på drøye 1 million kroner. Nåværende UiO-rektor Ole Petter Ottersen, som i fjor jobbet som professor i medisin, hadde en inntekt på 1,2 millioner kroner.

Høgskolerektorene tjener minst

Ifølge Universitas.nos gjennomgang av ligningen til rektorene ved landets universiteter og høgskoler, kan det synes som om det langt mer lukrativt å være rektor for et universitet enn en høgskole i Norge. Rektorene ved de vitenskapelige høgskolene tjente klart mindre enn universitetsrektorene i fjor.

For eksempel hadde Cecilie Broch Knudsen, rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo en inntekt på 580 000 kroner. Lars Moe, rektor ved Norges veterinærhøgskole, hadde omtrent det samme. Til sammenligning sto Torbjørn Digernes, rektor ved NTNU i Trondheim, oppført med en inntekt på 930 000 kroner i fjor, og en formue på hele 1,3 millioner kroner.

Ellefsen på topp

Selvfølgelig finnes det unntak. Karl Otto Ellefsen, rektor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, ligger på topp blant høgskolerektorene, med en inntekt på 950 000 kroner i fjor, og en formue på 400 000 kroner.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland hadde en inntekt på drøye 1,1 millioner kroner i fjor, og en formue på 900 000 kroner.

Andre rektorers inntekt og formue i 2008:

Eirik Birkeland, rektor ved Norges musikkhøgskole: Inntekt: 607 036, formue 0.

Hilde Skjerve, rektor ved Akupunkturhøgskolen: Inntekt: 450 366, formue 0.

Torunn Lauvdal, rektor ved Universitetet i Agder: Inntekt: 783 980, formue 0.

Aslaug Mikkelsen, rektor ved Universitetet i Stavanger: Inntekt: 808 702, formue 0.

Jarle Aarbakke, rektor ved Universitetet i Tromsø: Inntekt: 914 254, formue 0.

Vidar L. Haanes, rektor ved Menighetsfakultetet: Inntekt: 714 230, formue: 2 392 987

Sigmund Loland, rektor ved Norges idrettshøgskole: Inntekt: 811 672, formue 0.

Sigmund Grønmo, rektor ved Universitetet i Bergen: Inntekt: 784 750, formue 0.