Engelsk på nett

Universitas utvider fra og med april nettutgaven med nyheter på engelsk.

Publisert

Flere oversatte tekster er et resultat av et godt samarbeid mellom The International Student Union (ISU), Studenparlamentet og Universitas. Per dags dato trykker avisen spalten «News». Tanken er at tre til fire saker i tillegg skal oversettes til engelsk og legges ut på nett hver onsdag.

– Jeg tror dette vil bli et viktig og godt tilbud for internasjonale studenter. Det vil gi dem langt bedre muligheter enn de har i dag til å orientere seg om det som skjer i studentmiljøet i Oslo. Jeg er veldig glad for at det er blitt bevilget penger til et interessant prosjekt som dette, uttaler redaktør i Universitas, Vegard Kristiansen Kvaale.

Kostnaden på 27.200 kroner finansieres av Universitetet i Oslo (UiO). Internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet, Ragnhild Eline Hoen, har vært med på å utforme søknaden, og synes den førte til et godt resultat.

– Dette er kjempebra, jeg er utrolig glad for dette. Nå kan de internasjonale studentene ta større del i miljøet rundt UiO. Vi håper prosjektet blir på fast basis, og at vi på sikt også kan få flere engelske nyheter i papirutgaven.

Leder i ISU, Eton Williams, synes prosjektet er strålende.

– Jeg tror mange internasjonale studenter vil komme til å lese nyhetene, og jeg tror potensielle søkere i utlandet vil lese nyhetene for å finne ut mer. Dette vil også hjelpe Universitetet med internasjonal mobilisering.

Williams synes samarbeidet mellom Universitas, Studentparlamentet og ISU er et godt eksempel på integrering.