INNRØMMER NEDERLAG: Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland.

Innrømmer budsjett-nederlag

– Jeg skulle gjerne sett at vi fikk 11 måneders studiestøtte, sier Tora Aasland.

INNRØMMER NEDERLAG: Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland.

Tora Aasland innrømmet at hun ikke hadde fått gjennomslag for alle kampsakene sine under regjeringsforhandlingene på Soria Moria etter den rødgrønne valgseieren i september da hun i dag redegjorde for statsbudsjettet for forskning og høyere utdanning.

Under pressekonferansen på Kunnskapsdepartementet sa hun at hun gjerne skulle sett at hun kunne komme med nyheter om at studentene vil få 11 måneders studiestøtte.

– Skulle sett det annerledes

– Jeg vet at det var forhåpninger om at vi skulle få 11 måneders studiestøtte inn i dette budsjettet. Jeg skulle gjerne sett det annerledes, men vi klarte ikke å prioritere det i dette budsjettet og i den nye Soria Moria-erklæringen. Men jeg kommer ikke til å gi meg på denne saken, og vil fortsette å kjempe for dette internt i regjeringen.

Hun sier at studentene i denne omgang må klare seg med en indeksregulert justering av studiestøtten, en økning på maksimalt 1 400 kroner i året for den jevne student.

– Vi har justert støttesatsen med prisjusteringen, og det er viktig. Men vi vil nå sette i gang en levekårsundersøkelse blant studentene slik at vi kan få klart hvordan vi kan hjelpe dem på de områdene der det trengs mest.

2600 nye studieplasser

Tidligere i dag har regjeringen fått kritikk fra flere hold for å ikke bevilge nok penger til opprettelse av nye studieplasser. I det nye budsjettet er det øremerket penger til 2 600 nye studieplasser som kommer i tillegg til de 3 000 det ble bevilget penger til i revidert nasjonalbudsjett tidligere i år.

– En av våre hovedsatsinger i budsjettet er å forberede oss på utdanningsbølgen, og med studieplassene vi bevilget penger til i revidert nasjonalbudsjett blir dette i alt 5 600 nye studieplasser. Så kan man spørre seg: Er dette nok? Kommer det ikke 80 000 nye studenter? Jo, våre prognoser viser at det kan det, men man må se på søkertallene fra år til år for å vite helt sikkert og derfor venter vi med å gi penger til flere enn de vi gir penger til nå til vi ser omfanget av søkingen til høyere utdanning, sier Aasland.

– Skjønner at studentene er skuffa

Finansminister Kristin Halvorsen sier til VG TV at hun skjønner at landets studenter er skuffet over budsjettet hun la frem i dag.

– Jeg skjønner at mange studenter er skuffa, for dette var en viktig sak i valgkampen, og de hadde nok forventa at det skulle stå i regjeringsplattformen. Det gjør det ikke, og det står ikke noe om det i dette budsjettet heller, men jeg håper inderlig at dette er noe vi har handlingsrom til å gjøre i løpet av denne regjeringsperioden. Viktig sak