1 000 nye studentboliger og 2 600 nye studieplasser

Finansminister Kristin Halvorsen har lagt frem statsbudsjettet for 2010 for Stortinget. Her er hovedpunktene for forskning og høyere utdanning.

Statsbudsjettet for 2010 har blitt lagt frem. Her er de foreløpige hovedtrekkene i budsjettet for forskning og høyere utdanning:

Her kan du lese hele forslaget til statsbudsjett for 2010.

• Regjeringen gir penger til å bygge 1000 nye studentboliger neste år.
  • Øker studiefinansieringen med 1,6 prosent. Dermed stiger støtten fra 87 600 kroner i undervisningsåret 2009-10 til 89 000 kroner i undervisningsåret 2010-11.
  • Gir 291 millioner kroner til de 3 000 studieplassene som ble opprettet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2009. I tillegg opprettes det 2 600 nye studieplasser. Totalt blir det 5600 flere studieplasser i 2010.
  • Øker fondet for forskning og nyskapning med 5 milliarder til 77 milliarder.
  • Kunsthøgskolen i Oslo får 23 millioner kroner til husleie for nye lokaler i Seilduksgata som følge av ferdigstillelse av andre byggetrinn av samlokaliseringen..
  • 138 millioner kroner til rehabilitering av sentrumsbygningene til Universitetet i Oslo.
  • Øker basisbevilgningen til universiteter og høgskoler med 50 millioner kroner. Skal brukes til å styrke samarbeidet mellom lærestedene.
  • Reduserer midler til utstyr til Universitetet i Oslo med 66,2 millioner kroner.
  • Bevilger 7,5 millioner kroner til en ny ordning der kvotestudentene får utbetalt et startstipend tilsvarende basisstøtte i to måneder når de kommer til lærestedet i Norge.
  • Gir 72,2 millioner kroner til videreføring av stipendiat- og nærings-ph.d.-stillingene som ble opprettet i forbindelse med krisepakken som kom i februar 2009.
  • Oppretter bachelorgrad i luftfart ved Universitetet i Tromsø. Blir den første offentlig finansierte trafikkflygerutdanningen. Bevilger 13,5 millioner kroner. I tillegg spytter Universitetet i Tromsø inn 2,4 millioner kroner.
  • Abid Raja (V) sier fra Stortingets talerstol at «hvilesjæret» i høyere utdanning i realiteten opprettholdes. Kristin Halvorsen sier i en replikk at «hvileskjæret» er rettet opp for lengst og at opposisjonen må slutte å trekke dette frem. Hun sier også at statsbudsjettet for 2010 viser at regjeringen satser på forskning og høyere utdanning.
  • – Dette betyr enda flere studenter per foreleser, enda mindre tid til veiledning og enda mindre oppfølging av den enkelte student. Regjeringen bevilger flere studieplasser, men gjør ingen grep for å øke kvaliteten i utdanningen, sier lederne av Studentenes Landsforbund og Norsk Studentunion, Ina Tandberg og Anne Karine Nymoen.
  • – Studentene er dette budsjettets store tapere. Regjeringen setter ny rekord i løftebrudd når de løper fra valgkampens utrykkelige løfter om 11 måneders studiefinansiering. Prisjusteringen av studielånet på 1.6 % er nesten frekt når den samme regjeringen forventer en lønnsvekst på 3.5 %. Resultatet blir at visjoner om heltidsstudentene blir stadig mer uoppnåelig, sier Knut Aarbakke, leder i Akademikerne.
  • – Skal vi leve av kunnskap i framtiden, må vi investere i kunnskap nå. Det framlagte budsjettet svekker sektorens muligheter til å oppfylle de forventninger som kunnskapssamfunnet setter til universiteter og høyskoler, sier Jan I. Haaland, leder Universitets- og høgskolerådet.
  • – Det satses blant annet på klimaforskning. Og det er bra. Men når vi opplever en reell reduksjon av bevilgningene til undervisning og forskning som allerede er i gang, vil dette på lengre sikt true Norges status som kunnskapsnasjon. Det skjer når kvaliteten i aktivitetene svekkes. Lav pris- og lønnskompensasjon kombinert med manglende videreføring av en forsterket grunnbevilgning sist år, gjør at vi må kutte i dagens aktiviteter. Vi hadde forventet at regjeringen styrket universitetets grunnbevilgning. Når realiteten er at den svekkes, er dette oppsiktsvekkende, sier rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen.

Universitas.no følger saken.